Sluiten

Terugblik: ‘Transitions III’ x Milan Design Week 2018

Na weken van voorbereidingen vlogen we naar Milaan en kleurde één van de rauwe hallen van Ventura Centrale, jawel, roze. Niet alleen ons team, maar meer dan 300.000 architecten, ontwerpers, makers, pers, vertegenwoordigers en designliefhebbers kwamen af op deze editie van Milan Design Week. Dus is het dé plek om nieuwe producten te presenteren en de laatste ontwikkelingen op design- en materiaalgebied te spotten. 



 

Alice in Wonderland expo op Ventura Centrale

Ook gevestigde namen en jong designtalent van Nederlandse bodem waren op de Fuorisalone en Salone del Mobile volop vertegenwoordigd. Ook voor onze ‘Transitions III’ expositie gingen we de samenwerking aan met zes toonaangevende ontwerpstudio’s. Voor deze derde editie hebben we Mae Engelgeer, Floris Wubben, Studio Truly Truly, Job van den BergChristian Heikoop en Bart Joachim van Uden uitgenodigd om met onze materialen aan de slag te gaan en deze te transformeren naar designcollecties en verrassende materiaaltoepassingen.





Wederom vormden de rauwe stationshallen van Ventura Centrale het decor voor onze ‘Transitions III’ expositie. Vorig jaar ontdekten we dat glanzende materialen en de rauwe stationshal een match made in heaven zijn, dus dat gegeven heeft Studio Harm Rensink vertaald in het nieuwe expositieontwerp, dat een jaren ’90 en ’00 disco sfeer ademde. In 2017 was het goud dat er blonk, dit jaar daarentegen, waren het roze, zilveren en zwarte decoren van Sibu die een nieuw licht lieten schijnen op de collecties. De riante, authentieke deuren van de stationshal werden omlijst door gestreepte spiegels. Een sterk contrast met de rauwe omgeving, dat de aandacht van veel bezoekers trok. Zo ook op Instagram. De opvallende wand bij de entree en de lijnen met felroze verlichting bleken het ideale decor voor een selfie. Duizenden mensen stapten onze ‘Alice in Wonderland’ wereld binnen, waar het opzoeken van de grenzen van materiaal centraal stond. De expositie vol verlichtingsbuizen gaf de stationshal een roze gloed, waardoor bezoekers zich even in een andere wereld waanden. Het bood de ruimte om nieuwe dingen te blijven ontdekken.





 

Nieuwe materiaaltoepassingen ontdekken

Nieuwe materiaaltoepassingen ontdekken, dat is ook het doel van ‘Transitions III’. De designobjecten nodigden stuk voor stuk uit tot aanraking. Daarom waren er, naast de collecties zelf, wandpanelen vol samples en experimenten te zien die het verhaal achter de collecties en materialen illustreerden. En juist wanneer dit verhaal duidelijk werd, zagen we verwondering op de gezichten. Het was mooi om te zien hoe bezoekers vol verbazing keken wanneer je vertelde dat ‘Romancing the Stone’ geen imitatie van marmer is, maar satellietbeelden van Google Earth op digital print HPL van Abet Laminati. Of dat de ‘Crystal Shift en Twist’ lampen niet gemaakt zijn van een zacht, vederlicht materiaal, maar van gebroken HI-MACS Solid Surface. Ook ‘Hollow’ en ‘Linear Wood’, gemaakt van het ultraflexibele Decoflex fineer van Decospan, riepen veel vragen op over het proces, maar vooral over massa, volume en constructie. Naast de toepassing, stonden ook verrassende combinaties van kleuren en texturen centraal dit jaar. Niet alleen in de expositie zelf, maar ook in de architecturale lichtsculpturen uit de ‘Column’ collectie en in de ‘The Showroom’, een collectie kleine meubelen die het boetiek gevoel uitstralen.





We zijn ongelooflijk blij met het resultaat en dankbaar voor de vele positieve reacties die we hebben mogen ontvangen op onze ‘Transitions III’ expositie. Naast enthousiaste reacties van bezoekers, zijn we trots op de mooie publicaties in internationale media. Wat kunnen we terugkijken op een geweldige week, waarin we onszelf vooral ook hebben verwonderd over de vele waanzinnige exposities die we in Milaan hebben bezocht en trends die we hebben ontdekt. Maar daarover later meer. Stay tuned!




Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen