'Transitions III': Experimentele Vindingrijkheid

Het begint inmiddels zowaar een traditie te worden. Voor ‘Transitions III’ heeft Baars & Bloemhoff namelijk wederom zes toonaangevende Nederlandse ontwerpstudio’s uitgenodigd om met hun uitgebreide materialencollectie aan de slag te gaan. Voor deze editie zijn Mae Engelgeer, Studio Truly Truly, Bart Joachim van Uden, Floris Wubben, Christian Heikoop en Job van den Berg benaderd. Na maanden van voorbereiding achter de schermen zijn de ontwerpers klaar om hun werk voor Baars & Bloemhoff tijdens de aankomende Dutch Design Week te lanceren. Ook dit jaar staat het project weer garant voor onverwachte technieken, toepassingen en combinaties, waarbij het opzoeken van de grenzen van materiaal centraal staat. Hierbij alvast een voorproefje van wat er tijdens DDW 2017 in Broeinest EHV te bewonderen valt. Studio Mieke Meijer en Raw Color zijn gevraagd om de materialenbibliotheek Broeinest te transformeren naar een museale ervaring in een spectaculaire belevingswereld, waar de werken van de zes ontwerpers optimaal tot hun recht komen!





 

MAE ENGELGEER – THE SHOWROOM

‘The Showroom’ collectie is als een ruimtelijke vertaling van haar bijzondere gevoel voor kleur, textuur en compositie. Niet eerder kwamen materialen als gepolijst HI-MACS, glanzend Homapal metaallaminaat en natuurlijk Moso Bamboe samen in een serie kleine meubelen. De door Mae Engelgeer gekozen, minimalistische vormen tonen de rijkheid, verfijning en elegantie van de toegepaste materialen. Mae Engelgeer ’s signatuur van grafische vormen en spelen met texturen komt ook in ‘The Showroom’ weer nadrukkelijk terug. De tafels, wandmeubels en roomdivider zijn stuk voor stuk ware statement pieces. Samen vormen deze een complete designcollectie, die als juweeltjes om aandacht vragen in elk interieur. 

Textielontwerpster Mae Engelgeer studeerde in 2004 af aan het Amsterdam Fashion Institute, waarna ze de Master Course Applied Arts aan het Sandberg Instituut volgde. Ze ontwikkelde haar eerste textielcollectie voor het Textiel Lab en in 2014 opende Studio Mae Engelgeer haar deuren. De studio richt zich op productontwerp en textiel, van kleden en plaids tot aan theedoeken, serviesgoed en zelfs meubelstoffen. Zo ontwierp Engelgeer onder meer voor CC Tapis, Auping en FEST Amsterdam. Haar signatuur herken je uit duizenden. Kenmerkend zijn subtiel kleurgebruik, grafische invloeden als geometrische vormen en een minimalistisch lijnenspel.






STUDIO TRULY TRULY - COLUMN

De combinatie van kleur en textuur krijgt een geheel andere invulling in de collectie verlichtingsobjecten van Studio Truly Truly. Joel en Kate Booy hebben gespeeld met het effect van lichtreflectie op ton sur ton tinten van contrasterende materialen. Het matte Forbo Bulletin Board heeft een aards karakter en een diepe, korrelige textuur. Van nature bestaat het materiaal al uit diverse kleurschakeringen, maar door het licht erlangs te laten schijnen, komt de textuur letterlijk nog meer aan het licht. Door naast het matte Forbo een glanzend geadoniseerd aluminium te gebruiken, ontstaat er een bijzondere interactie tussen licht, schaduw en tegengestelde texturen. Zo komen ruimte en textuur samen in vier architecturale lichtsculpturen, die een nieuw perspectief op kleur en materiaal creëren.

Studio Truly Truly is opgericht door het Australische ontwerpduo Joel en Kate Booy. Beiden hebben een achtergrond in grafisch ontwerp en een fascinatie voor materiaal. Daarom verlegden ze hun focus naar andere dimensies van design. Joel deed dit tijdens zijn studie aan Design Academy Eindhoven. Het werk van Studio Truly Truly varieert van meubilair en textiel tot aan verlichting en ruimtelijk ontwerp. Zo werkten Joel en Kate samen met onder meer IKEA, Northmodern, Textielmuseum en NLXL. Studio Truly Truly staat symbool voor intrigerend design dat alle zintuigen aanspreekt, en dat zich bevindt op het snijvlak van industriële processen en poëtische kunst.





 

FLORIS WUBBEN – CRYSTAL SHIFT

Ook Floris Wubben presenteert een collectie van verlichtingsobjecten. In zijn onderzoek naar de esthetiek van gebroken objecten kwam hij verrassend genoeg uit bij ons Solid Surface materiaal HI-MACS. Door het materiaal te verwarmen met een zelf ontwikkelde tool kan het worden gescheurd. Hiermee haalt Wubben de normaal verborgen kern naar het oppervlak en geeft het een prominente rol in zijn ontwerp. Daarmee zet Floris het anders zo gladde en zachte materiaal geheel naar zijn eigen hand en krijgt het een organisch en rauw karakter. Verschillende lagen van gescheurd HI-MACS creëren een bijzondere dieptewerking. Dit komt nog prachtiger door de translucente materiaaleigenschappen die worden versterkt doormiddel van geïntegreerde LED strips.

Floris Wubben studeerde Interieur & Design aan de Thomas More in Mechelen, en hij sloot zijn creatieve studieperiode af met een postgraduaat Meubelontwerp. Na zijn debuut op DDW in 2008, werd een jaar later Studio Floris Wubben opgericht. Wubben laat de potentie en de verborgen aard van levendig materiaal zien onder invloed van zijn natuurlijke ontwerpproces. Zijn werk begeeft zich daar waar menselijke ambacht en natuurelementen elkaar ontmoeten. Zo ontstaat vrijwel ieder object vanuit zelfontworpen machines, tools en technieken. De menselijke handeling is daarbij minimaal, terwijl het juist een ingrijpend effect heeft op het rauwe eindresultaat.






CHRISTIAN HEIKOOP – LINEAR WOOD

Van rauw en organisch gaan we over naar vloeiende stilistische vormen. Christian Heikoop heeft de bijzondere eigenschappen van Decospan Decoflex beukenfineer optimaal vertaald in twee esthetische objecten. Naast een dun en fragiel karakter, heeft het fineer een flexibiliteit die je niet van hout zou verwachten. En dat onverwachte element is precies waar Christian mee verwondert. Door een sterke maar ultradunne metaalconstructie geheel te bekleden met Decospan Decoflex fineer, ogen de objecten als ongewoon fragiele, massief houten meubels. Daarmee roept de collectie vragen op over de eigenschappen van het materiaal en speelt het met je perceptie.

Christian Heikoop is in 2016 Cum Laude afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven. Hij studeerde ‘Man & Identity’, waar hij zijn natuurlijke drang naar vernieuwing verder ontwikkelde. Van grafisch design tot productontwerp, van interieur tot fashion en zelfs fotografie, Christian heeft zich in korte tijd gespecialiseerd in uiteenlopende disciplines. De jonge ontwerper onderscheidt zich door deze disciplines op een nieuwe manier te versmelten. Hij gelooft dat nieuwe vormen en producten ontstaan vanuit innovatie en vindingrijke technieken. Het onverwachte is een terugkerend element in al zijn ontwerpen.






JOB VAN DEN BERG – HOLLOW

Job van den Berg zet met zijn ontwerp ‘Hollow’, gemaakt van Decospan Decoflex Eikenfineer, zowel het materiaal als de constructie in de spotlights. Door het fineer op te rollen tot gelaagde kokers, buizen en andere profielen benut Van den Berg de flexibele materiaaleigenschappen optimaal. Zo krijgt het dunne Decospan Decoflex fineer een ongekende, constructieve kracht. Deze bijzondere techniek bespaart ook nog eens enorm veel hout tijdens de productie. Met de holle, open kast geeft Job de flexibiliteit van eikenfineer een nieuwe betekenis. Vanuit diverse perspectieven kijk je dwars door de constructieve kokers heen waardoor er wordt gespeeld met de waarneming van massa en volume. Het silhouet van de kast oogt immers zwaar maar het slimme materiaalgebruik maakt hem vederlicht.

Job van den Berg is twee jaar geleden afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven en boekt nu al grote successen als product- en meubelontwerper. Daarbij legt hij de focus op materiaaltechniek om de potentie en schoonheid van materiaal te laten zien. Job is geïntrigeerd door het industriële maakproces. De industrie is als een laboratorium voor zijn design. Van den Berg werkte al eerder samen met producenten om verschillende technieken en verwerkingsprocessen te onderzoeken. Dit resulteert in baanbrekende statement pieces die als voorbeeldfunctie dienen voor productie op grote schaal.






BART JOACHIM VAN UDEN – ROMANCING THE STONE

Het spelen met perceptie, dat kan Bart Joachim van Uden als geen ander. Voor ‘Transitions III’ verrast Bart Joachim met Abet Laminati digiprint en een spaanplaat constructie. Google Earth beelden van ongerepte landschappen ogen hoog van boven als chic natuursteen, zoals ook de vormentaal naar het gebruik van marmer verwijst. Het contrast tussen het ruwe spaanplaat en de HPL toplaag is enorm. Hierbij is het de kunst om een vorm te creëren die aansluit bij het materiaal, zodat ze samen één verhaal vertellen. De vorm is een reactie op het materiaal, waarvoor Van Uden zijn inspiratie haalde uit klassieke toepassingen van marmer in paleizen uit de Italiaanse Renaissance. In die tijd werd marmer al slechts als toplaag toegepast, net als Van Uden nu met Abet digiprint HPL doet.

Bart Joachim van Uden is afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven met maar liefst twee projecten, die beiden veel aandacht kregen in de designwereld. Van Uden heeft een bijzonder materiaalgevoel en weet de potentie van materiaal optimaal te benutten. In zijn werk creëert hij nieuwe perspectieven op bekende materiaaltoepassingen. Tegenstellingen en de interactie tussen echt en nep zijn daarbij terugkerende elementen.



Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen
Weet je zeker dat je dit product uit de favorietenlijst wilt verwijderen?