'Transitions III': Experimentele Vindingrijkheid

Het begint inmiddels zowaar een traditie te worden. Voor ‘Transitions III’ heeft Baars & Bloemhoff namelijk wederom zes toonaangevende Nederlandse ontwerpstudio’s uitgenodigd om met hun uitgebreide materialencollectie aan de slag te gaan. Voor deze editie zijn Mae Engelgeer, Studio Truly Truly, Bart Joachim van Uden, Floris WubbenChristian Heikoop en Job van den Berg benaderd. Ook dit jaar staat het project weer garant voor onverwachte technieken, toepassingen en combinaties, waarbij het opzoeken van de grenzen van materiaal centraal staat.

Wederom wordt ‘Transitions III’ geëxposeerd op een van de nieuwste locaties van de Salone del Mobile: Ventura Centrale. De rauwe stationshal in hartje Milaan vormt het perfecte decor voor het glanzende expositieontwerp van Studio Harm Rensink. Samen met verlichtingsbuizen creëren zwarte, witte én roze reflecterende decoren van Sibu een extravagant platform voor het werk van de zes toonaangevende Nederlandse ontwerpstudio’s. Niet alleen de ‘Transitions III’ collecties, maar ook de bezoekers en het immense boogvormige plafond weerspiegelen in de glanzende materialen. Het belooft een visueel spektakel te worden. De donkere, glanzende oppervlakken in abstracte vormen doen denken aan disco vibes uit de jaren ’90 en ’00. Het mooie van deze omgevingen was dat bezoekers zich er in een andere wereld waanden. Een soort ‘Alice in wonderland’ wereld, waar je eindeloos rond kunt dwalen en nieuwe dingen blijft ontdekken, terwijl je de buitenwereld even vergeet.





 

MAE ENGELGEER – THE SHOWROOM

‘The Showroom’ collectie is als een ruimtelijke vertaling van haar verfijnde gevoel voor kleur, textuur en compositie. Niet eerder kwamen materialen als gepolijst HI-MACS, glanzend Homapal metaallaminaat, Rehau, extravagant Sibu en natuurlijk MOSO Bamboe samen in een serie salontafels, wandmeubels en een roomdivider. De meest recente toevoeging aan de collectie is het dressoir, waarin alle materialen in een bijna Memphis-achtige compositie samensmelten. De grafische tekening en minimalistische vormentaal van Mae Engelgeer ’s handschrift komen ook in ‘The Showroom’ weer nadrukkelijk terug. Het uitgangspunt van de collectie is het boetiek gevoel. Zo heeft Engelgeer een serie ware juweeltjes ontworpen, die stuk voor stuk kunnen dienen als een uitnodigende display in bijvoorbeeld een retail achtige omgeving.

Textielontwerpster Mae Engelgeer studeerde in 2004 af aan het Amsterdam Fashion Institute, waarna ze de Master Course Applied Arts aan het Sandberg Instituut volgde. Ze ontwikkelde haar eerste textielcollectie voor het Textiel Lab en in 2014 opende Studio Mae Engelgeer haar deuren. De studio richt zich op productontwerp en textiel, van kleden en plaids tot aan theedoeken, serviesgoed en zelfs meubelstoffen. Zo ontwierp Engelgeer onder meer voor CC Tapis, Auping en FEST Amsterdam. Haar signatuur herken je uit duizenden. Kenmerkend zijn subtiel kleurgebruik, grafische invloeden als geometrische vormen en een minimalistisch lijnenspel.






STUDIO TRULY TRULY - COLUMN

De Column collectie van Studio Truly Truly toont het effect van licht en perspectief op textuur en kleur. Joel en Kate Booy creëerden vier architecturale lichtsculpturen, waarbij ze ton sur ton tinten van contrasterende materialen toepasten. Het matte Forbo Bulletin Board heeft een aards karakter en een diepe, korrelige textuur. Van nature bestaat het materiaal al uit diverse kleurschakeringen die op vrijwel elke vierkante centimeter anders oogt. Door het licht er schuin langs te laten schijnen, komt de textuur nog mooier naar voren. Door naast het matte Forbo een geadoniseerd aluminium te gebruiken, ontstaat er een bijzondere interactie tussen licht, schaduw en tegengestelde texturen.

Studio Truly Truly is opgericht door het Australische ontwerpduo Joel en Kate Booy. Beiden hebben een achtergrond in grafisch ontwerp en een fascinatie voor materiaal. Daarom verlegden ze hun focus naar andere dimensies van design. Joel deed dit tijdens zijn studie aan Design Academy Eindhoven. Het werk van Studio Truly Truly varieert van meubilair en textiel tot aan verlichting en ruimtelijk ontwerp. Zo werkten Joel en Kate samen met onder meer IKEA, Northmodern, Textielmuseum en NLXL. Studio Truly Truly staat symbool voor intrigerend design dat alle zintuigen aanspreekt, en dat zich bevindt op het snijvlak van industriële processen en poëtische kunst.





 

FLORIS WUBBEN – CRYSTAL SHIFT & TWIST

Floris Wubben presenteert een collectie van verlichtingsobjecten, Crystal Shift en de daar uit voortgevloeide serie Crystal Twist. In zijn onderzoek naar de esthetiek van gebroken objecten kwam hij uit bij het Solid Surface materiaal HI-MACS. Na het materiaal te verwarmen kan het worden gescheurd met een door Wubben zelf ontwikkelde tool. Hiermee haalt Wubben de normaal verborgen kern naar het oppervlak en geeft het een prominente rol in zijn ontwerp. Daarmee zet hij het anders zo gladde en zachte materiaal geheel naar zijn eigen hand en krijgt het een organisch en rauw karakter. Verschillende lagen van gescheurd HI-MACS creëren een bijzondere dieptewerking in beide series. Waar Crystal Shift bestaat uit golvende lijnen, is Crystal Twist opgebouwd uit spiraalvormen. In de nieuwe Twist serie heeft Wubben wit en gekleurd HI-MACS gecombineerd, waarbij de kern van het materiaal onder invloed van verlichting naar boven komt en er een spectaculaire schaduw- en dieptewerking ontstaat.

Floris Wubben studeerde Interieur & Design aan de Thomas More in Mechelen, en hij sloot zijn creatieve studieperiode af met een postgraduaat Meubelontwerp. Na zijn debuut op DDW in 2008, werd een jaar later Studio Floris Wubben opgericht. Wubben laat de potentie en de verborgen aard van levendig materiaal zien onder invloed van zijn natuurlijke ontwerpproces. Zijn werk begeeft zich daar waar menselijke ambacht en natuurelementen elkaar ontmoeten. Zo ontstaat vrijwel ieder object vanuit zelfontworpen machines, tools en technieken. De menselijke handeling is daarbij minimaal, terwijl het juist een ingrijpend effect heeft op het rauwe eindresultaat.






CHRISTIAN HEIKOOP – LINEAR WOOD

Christian Heikoop heeft de bijzondere eigenschappen van Decospan Decoflex beukenfineer optimaal vertaald in een meubelcollectie, Linear Wood, bestaande uit twee esthetische objecten. Naast een dun en fragiel karakter, heeft het fineer een flexibiliteit en kracht die je niet van hout zou verwachten doordat nadat het fineer op een papieren ondergrond wordt geperst de houtvezel gebroken wordt. En dat onverwachte element is precies waar Christian mee verwondert. Door een sterke maar ultradunne metaalconstructie geheel te bekleden met Decospan Decoflex fineer, ogen de objecten als ongewoon fragiele, massief houten meubels. Om een slank silhouet en gebogen lijnen te creëren, speelde ook de houtnerf een essentiële rol. Na een uitvoerige studie langs diverse houtsoorten kwam Heikoop uit bij beuken. De fijne, egale nerf van beukenhout maakt het fineer nóg buigzamer, waarmee Heikoop in deze toepassing echt de grenzen van het materiaal heeft opgezocht en verlegd.

Christian Heikoop is in 2016 Cum Laude afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven. Hij studeerde ‘Man & Identity’, waar hij zijn natuurlijke drang naar vernieuwing verder ontwikkelde. Van grafisch design tot productontwerp, van interieur tot fashion en zelfs fotografie, Christian heeft zich in korte tijd gespecialiseerd in uiteenlopende disciplines. De jonge ontwerper onderscheidt zich door deze disciplines op een nieuwe manier te versmelten. Hij gelooft dat nieuwe vormen en producten ontstaan vanuit innovatie en vindingrijke technieken. Het onverwachte is een terugkerend element in al zijn ontwerpen.






JOB VAN DEN BERG – HOLLOW

Job van den Berg zet met zijn ontwerp ‘Hollow’, gemaakt van Decospan Decoflex Eikenfineer, zowel het materiaal als de constructie in de spotlights. Door het fineer tijdens de ontwerpfase om de poot van zijn bureau heen te rollen, ontstond het idee om de flexibiliteit letterlijk de kracht van het object te laten zijn. Van den Berg rolde het materiaal op tot gelaagde kokers, buizen en andere profielen. Zo krijgt het dunne Decospan Decoflex fineer een ongekende, constructieve kracht. Deze bijzondere techniek bespaart ook nog eens enorm veel hout tijdens de productie. Met de holle, open kast geeft Job de flexibiliteit van eikenfineer een nieuwe betekenis. Vanuit diverse perspectieven kijk je dwars door de constructieve kokers heen, waardoor er wordt gespeeld met de waarneming van massa en volume. Het silhouet van de kast oogt immers zwaar, maar het slimme materiaalgebruik maakt hem vederlicht. Vanuit nieuwe inzichten ontwierp Van den Berg speciaal voor Milaan een serie lampen die op dezelfde wijze spelen met massa en volume, en samen een bos van verlichtingsobjecten vormen.

Job van den Berg is twee jaar geleden afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven en boekt nu al grote successen als product- en meubelontwerper. Daarbij legt hij de focus op materiaaltechniek om de potentie en schoonheid van materiaal te laten zien. Job is geïntrigeerd door het industriële maakproces. De industrie is als een laboratorium voor zijn design. Van den Berg werkte al eerder samen met producenten om verschillende technieken en verwerkingsprocessen te onderzoeken. Dit resulteert in baanbrekende statement pieces die als voorbeeldfunctie dienen voor productie op grote schaal.






BART JOACHIM VAN UDEN – ROMANCING THE STONE

Het spelen met perceptie, dat kan Bart Joachim van Uden als geen ander. Voor ‘Transitions III’ verrast Bart Joachim met Abet Laminati digiprint en een spaanplaat constructie. Google Earth beelden van ongerepte landschappen, zoals zandvlaktes en rivierbeddingen in Libië, nemen van dichtbij marmerachtige patronen aan. Niet alleen speelt Van Uden met de perceptie van het materiaal, maar ook met het imago van spaanplaat en de toepassing van een decoratieve toplaag. Bewust laat hij in zijn werk het contrast tussen het ruwe spaanplaat en het exclusieve gevoel van de ‘marmerlook’ zien. Ook de vormentaal verwijst naar het gebruik van marmer. Hiervoor haalde Van Uden zijn inspiratie uit klassieke toepassingen van marmer in paleizen uit de Italiaanse Renaissance. In die tijd werd marmer slechts als toplaag toegepast, net zoals het Abet digiprint HPL in ‘Romancing the Stone’. Om de juiste balans in zijn collectie te creëren, heeft Van Uden een hoge pilaar ontworpen die in Milaan voor het eerst aan het publiek getoond wordt.

Bart Joachim van Uden is afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven met maar liefst twee projecten, die beiden veel aandacht kregen in de designwereld. Van Uden heeft een bijzonder materiaalgevoel en weet de potentie van materiaal optimaal te benutten. In zijn werk creëert hij nieuwe perspectieven op bekende materiaaltoepassingen. Tegenstellingen en de interactie tussen echt en nep zijn daarbij terugkerende elementen.



Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen
Weet je zeker dat je dit product uit de favorietenlijst wilt verwijderen?