Binnenkijken bij Issos

Ooit begonnen als klein montagebedrijf, vandaag de dag realiseert Issos het ene na het andere grootschalige maatwerk interieur. Van bibliotheekinrichting en bankkantoor tot aan paspoortbalies in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee. In 2018 sleepte Issos als een van de eersten een Maatwerk Award in de wacht en in 2019 mochten zij zich opnieuw tot de finalisten rekenen. De meest recente kroon op hun werk, aldus werkvoorbereider Wim en projectleider Erik, is de inrichting van de A-Pier op Schiphol. Ze gaven ons een kijkje in de werkplaats, waar onder meer dit prachtige project vorm krijgt.




Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe is Issos ontstaan?

In 1992 startte Issos als eenmansbedrijf in Utrecht met een focus op de installatie van winkelinterieurs. Gaandeweg werd de vraag naar maatwerk interieurs alsmaar groter. Een paar jaar later werd het machinepark flink uitgebreid en stonden er meerdere interieurbouwers in de werkplaats. Al snel barstte de productiehal uit zijn voegen en verhuisde Issos naar een grotere locatie in IJsselstein. Vanaf dat moment werkten we voor steeds meer verschillende opdrachtgevers. Van complete interieurs tot standbouw. Daar kwamen langdurige samenwerkingen met aannemers en ontwerpers uit voort. Zo startten we met de realisatie van maatwerk voor ABN Amro bank en Schiphol. Om onder andere de werkzaamheden voor deze grootschalige projecten verder uit te kunnen bouwen, verhuisden we in 2012 naar onze huidige locatie in Aalsmeer.


Wat kenmerkt jullie werkwijze?

Hoe groot of klein een project ook is, ieder aspect wordt met zorg en aandacht uitgevoerd. We zijn een partij waaraan opdrachtgevers hun volledige inrichting kunnen toevertrouwen, inclusief verbouwing of renovatie. Naast interieurbouwer is Issos ook aannemer. Alles is er op gericht om een project op tijd en met een hoge kwaliteit af te ronden. We adviseren ontwerpers over de haalbaarheid en denken graag mee met de opdrachtgever als er in de loop van het project wat verandert. Vanaf dag één geven we een klant het gevoel dat we hem volledig begrepen hebben. Dat wordt gewaardeerd. We werken veel samen met vaste partijen en opdrachtgevers komen regelmatig bij ons terug met een nieuw project.

We gaan heel projectgericht te werk. Iedere meubelmaker gaat aan de slag met een eigen project en realiseert een meubel van A tot Z. Dit geeft alle medewerkers veel vrijheid. Ook stagiairs maken we verantwoordelijk voor een eigen taak. Zo proberen we hen enthousiast te maken voor het vak. Het is gaaf om hen te zien groeien. Veel stagiairs komen na hun studie ook bij ons terug.






Welke materialen gebruiken jullie het liefst en waarom?

Qua uitstraling staan gefineerde materialen voor ons met stip op nummer 1. Daarnaast werken we veel met HI-MACS. Een materiaal dat lang mee gaat en redelijk hufterproof is. Het mooie van Solid Surface is dat je het oppervlak na een paar jaar opnieuw kunt polijsten, zodat het er als nieuw uit blijft zien.

Ook proberen we een bestemming te vinden voor restmaterialen die niet meer in onze projecten worden toegepast. Materiaalkringlopen sluiten we zo veel mogelijk door afval zorgvuldig te sorteren. Laatst hebben we ook een serie bureaubladen aan het HMC geschonken, waar de studenten vervolgens weer nieuwe meubels mee hebben gecreëerd. Andersom gebeurt dit soms ook. Nog bruikbare interieuronderdelen die wij moeten vervangen, slaan wij op in onze ruime opslagfaciliteit. Waar mogelijk worden deze bij andere projecten opnieuw ingezet.


Aan welke criteria moet een goed ontwerp volgens jullie voldoen?

We zijn zelf natuurlijk niet degenen die het ontwerp bedenken, maar als we met de architect of opdrachtgever aan tafel zitten komen we samen regelmatig tot een andere opbouw van het ontwerp. Zij komen in eerste instantie met een idee en wij durven ook te zeggen: zo doen we het dus niet. Dan zoeken we samen naar nieuwe manieren om het ontwerp technisch haalbaar, kostenefficiënter, duurzamer of bijvoorbeeld modulair te maken.

We geven ontwerpers regelmatig advies over de materialisatie en houden rekening met de Arbo wetgeving. Als een ontwerp voor een bureau qua hoogte afwijkt van de norm, zullen we dit altijd aangeven bij de opdrachtgever en een alternatief aandragen. Het meedenken op deze manier levert vaak een fijne samenwerking op. Uiteindelijk bellen ontwerpers of opdrachtgevers ons ook regelmatig buiten de opdracht om voor advies en overleg. Bel Issos, dan komt het goed!

 

Welke nieuwe technieken en machines spelen een belangrijke rol in jullie werk en waarom?

In onze beginjaren heeft de aanschaf van de CNC-frees ons productieproces compleet veranderd. Sindsdien ligt het accent meer op de werkvoorbereiding. Ook vandaag nog vormen de CNC-machines, opdeelzagen en formaatzagen het hart van onze productie. Samen met onze meubelmakers natuurlijk!

Afgelopen zomer hebben wij een energiezuinige afzuiginstallatie in gebruik genomen. Deze compacte installatie is geheel computergestuurd. De onderdruk in het filter wordt continu gemonitord. Afhankelijk hiervan worden de verschillende afzuigventilators bij- of afgeschakeld. Zo wordt de gewenste afzuigcapaciteit afgestemd op de vraag vanuit het machinepark. De nieuwe kantenlijmmachine is de meest recente toevoeging aan ons machinepark. Deze machine met hot-air functie levert een nagenoeg naadloos resultaat.


Welke technische uitdaging dreef jullie tot het uiterste en hoe hebben jullie dit opgelost?

Voor de RDW realiseerden we een balie die qua vorm van heel breed naar heel smal en schuin naar binnen toe loopt. Zelfs tekenen kon bijna niet op de manier zoals je de balie voor ogen zag. Gelukkig denken de meubelmakers in de werkplaats altijd mee en blijkt uiteindelijk bijna niets onmogelijk. Bij ieder project zijn er weer andere dingen die je samen moet uitvogelen en ontwikkelen. Als de oplossing duurder blijkt te zijn dan waar we in eerste instantie voor getekend hebben, lopen we daar niet voor weg.





Aan welke projecten werken jullie momenteel in de werkplaats?

Momenteel zijn we druk bezig met de herinrichting van de Pieren D, E, F en G op Schiphol. De focus ligt op het nieuwe zitgedeelte voor de passagiers. Daarvoor maken maatwerk meubilair van terrazzo en e-leather. Ook hebben we nu de eer om de volledige inrichting van de nieuwe A-pier te realiseren. Denk aan incheckbalies gemaakt van wit HI-MACS. De omvang van zo’n project is gigantisch. Van een, twee of drie balies ga je in een keer naar 22 balies. Daarnaast maken we veel banken in organische vormen van Moso Bamboe. Voor de inrichting van de pieren werken we nauw samen met architect CEPEZED. We wijken niet af van het ontwerp dat zij voor ogen hebben, maar de uitvoering moet natuurlijk wel hufterproof zijn. De meubels worden intensief gebruikt en de materialen zwaar belast.

Ook werken we aan de kantoorinrichting voor Adidas. Wat begon met een paar kleine pantry’s, groeide uit tot de inrichting van de hele begane grond. Het leuke is dat er een heel breed scala aan materialen wordt toegepast in dit project. Van HPL en fineer, tot aan messing, gebeitst multiple en akoestische panelen.

Op welk project zijn jullie het meest trots?

Onlangs zijn we met de hele club naar de Openbare Bibliotheek Amsterdam Oosterdok geweest om het werk te bekijken dat we daar hebben neergezet. Dit is de grootste bibliotheek van Nederland. Iedereen rende rond om datgene te kunnen zien wat ze zelf hebben gemaakt. Daarna hebben we heerlijk gegeten en gedronken in de torenkamer. Het is leuk om te zien dat iedereen zo trots is op het eindresultaat en er samen een inspirerend uitje van te maken. En ook al werken we nu aan veel grootschalige projecten, we kunnen net zo trots zijn op een kleine balie of ander meubelstuk.






Wat is jullie droomproject?

Een prachtig droomproject waar we nu aan werken is de A-Pier van Schiphol. Het is iets blijvends en iedereen kent het. Het is de plek waar de reis begint voor mensen die op vakantie gaan. Het is heel bijzonder om daar aan mee te werken en mooi om daar je eigen stempel op te kunnen drukken. Naast de pieren maken we ook maatwerk interieurs voor diverse winkels op Schiphol. Veel werk wordt bij ons in de werkplaats verricht. Het is maar een kleine groep monteurs die echt op Schiphol zelf aan het installeren is. Als je dan zelf een keer vanaf Schiphol op vakantie gaat, is het natuurlijk wel heel leuk om je eigen werk te zien.

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen