Sluiten

Duurzaam, gewoon doen! Binnenkijken bij Finitouch

Duurzaamheid. Een veelbesproken onderwerp wat gelukkig steeds nadrukkelijker bij bedrijven op de agenda staat. Maar hoe maak je dit vervolgens concreet? Finitouch besloot 12 jaar geleden te investeren in een energieneutraal pand én productieproces. En met succes. Programma Manager Duurzaamheid Roel Laban (DSG, de groep waar B&B onderdeel van is) en salesmanager Henny Woons (Baars & Bloemhoff) willen alles weten over deze duurzame investering en gaan in gesprek met Finitouch oprichter Ron Krijnen. 

Henny: Ter kennismaking en om een beeld te krijgen van Finitouch, hoe is jouw avontuur begonnen? 

Ron: “Al op jonge leeftijd werkte ik bij een boer in Blaricum. Elke ochtend en avond tegen kost en inwoning koeien melken. Daar leerde ik wat hard werken was. In datzelfde dorp leerde ik mijn huidige vrouw kennen. Ik ging bij het metselbedrijf van mijn schoonvader werken. Tijdens een klus in de haven van Huizen zorgde ik ervoor dat de bouw schoon en opgeruimd was. Toen het pand klaar was kwam de eigenaar van een bouwbedrijf naar me toe. Hij had me daar aan het werk gezien en wilde me in dienst. In 8 jaar tijd ging ik van plafonds, naar wanden, naar interieurbouw en uiteindelijk werd ik bedrijfsleider. Maar ik wilde een vrij man zijn en dacht: ‘Dit kan ik ook’.”  


Henny: Maar hoe heb je dit vervolgens aangepakt? Zat het al in je genen of vond je het gewoon interessant? 

Ron: “Ik was gek van jachtbouw. Dat vond ik waanzinnig mooi. In de avonduren werkte ik wel eens op de jachtwerf in Bunschoten. Daar kende ik wat mensen en toen ik vertelde dat ik voor mezelf ging beginnen zeiden ze: ‘Je moet hierheen komen’. Dus na 3 maanden in Huizen, ging ik naar Bunschoten. Daar kreeg ik de jachtbouw onder de knie. Eigenlijk ben ik er zo ingerold.  Mijn vrouw zat ook in het bedrijf en samen hebben we in 1996 het huidige pand aan de Algolweg in Amersfoort gekocht.” 

Henny: Het is mooi om te zien dat, ondanks dat je het management overgedragen hebt, het bedrijf nog steeds jouw eigenheid heeft. 

Ron: “Ja, het bedrijf heeft echt zijn eigen stempel. Het is professioneel en er heerst vooral een ontzettend leuke sfeer. Dat komt omdat iedereen hier hetzelfde is. Je bent hier echt onderdeel van de groep.” 


Henny: Waar ben je meest trots op binnen Finitouch? 

Ron: “Op de mensen, zonder twijfel. Sommigen zijn al heel lang en trouw in dienst. Neem mijn directeur, hij is hier op zijn zestiende begonnen! Onlangs was ik bij een sollicitatiegesprek en ik wilde van de sollicitant in 1 zin horen wat zijn meerwaarde was. Geen gedoe, gewoon in de kern. Hij stuurde mij zijn zin: ‘I’m in love’. Dan begrijp je waar het over gaat: de bezieling van de onderneming.” 

Henny: Wat is de visie van Finitouch voor de komende jaren? 

Ron:We willen proberen meer rendement te pakken en dat terug het bedrijf in laten gaan. We willen samen met onze mensen meer leuke en gekke dingen doen.” 

Henny: Zie je dit ook als een stimulans om efficiënter of effectiever te werken en zo groei te pakken? Dat het je niet om het geld gaat maar meer om de bewustwording?  

Ron:Ja! Onze policy is bijvoorbeeld dat er elk jaar 40.000 euro naar goede doelen gaat. Ongeacht we geld verdienen of niet. Ik vind dat een goed doel nooit mag lijden onder de winst of het verlies van een onderneming.” 


Henny: Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig wanneer de ‘romance’ tussen Finitouch en Baars & Bloemhoff is ontstaan? 

Ron: “Vanaf de start! Dus dat was in 1988. En daarnaast de goede ervaring met Sjaco Norbart in een latere periode. Dat was echt ‘de goeie ouwe tijd’. Die man had zoveel beleving voor de organisatie, niet normaal. Zoveel passie. Maar je kon ook gewoon even voor een kopje koffie langsgaan. Dat is nu niet meer zo, die tijden zijn echt veranderd. Dat vind ik soms wel lastig aan de moderne mens. Ik ben een mens, ik wil je gewoon spontaan en persoonlijk spreken.” 

Roel: Finitouch profileert zich nadrukkelijk als een duurzaam interieurbouw bedrijf (100% energie neutraal), vanwaar deze keuze?  

Ron: “Ik doe dat niet voor de klanten, of voor mezelf, maar omdat we met z’n allen deze wereld te gronde richten. Ik vind dat je best mag genieten, een keer een vliegreis maken, maar draag wel wat bij. Onze kinderen kunnen die dingen veel beter oplossen dan wij, maar we moeten ze wel een handje helpen. Zo ben ik trouwens ook op het idee gekomen. Finitouch is de hoofdsponsor van korenmolen De Hoop, waar ik eigenaar van ben. Dit was de inspiratie van mijn jongens voor energie neutraal, een molen is dat vanouds natuurlijk ook.” 


Roel: Is het onderwerp duurzaamheid ook meegenomen in de visie van het huidige managementteam? 

Ron:Absoluut. Dat is een van de kernwaarden. De stelregel is dat in Nederland per 1-1-2024 elke aanbesteding duurzaam moet zijn. Maar wat is duurzaam? Gerecyclede stof bijvoorbeeld, is vaak meer verontreinigend dan nieuwe stof. Gelukkig is de nieuwe generatie zoals onze zoons Kees en Bart super innovatief. Binnen 10 tot 15 jaar hebben die jongens iets bedacht waarvan wij nu denken ‘Hoe kan dat nou?’.” 

Roel: Krijgen jullie werknemers de ruimte om na te denken over duurzaamheid en innovaties?  

Ron: “Als er iemand met een innovatief idee komt dan gaan we daarvoor. Ongeacht wat het kost. Bijvoorbeeld transportwagens op waterstof. Als je de eerste wilt zijn dan moet je het ook doen. Het kost 104.000 euro terwijl eenzelfde busje op benzine 40.000 euro kost. Maar ik ga het doen want er moet een begin zijn.” 


Roel: Zijn er dingen die je graag anders zou willen zien op het gebied van duurzaam materiaalgebruik? 

Ron: “Standaard plaatafval zoals multiplex of spaanplaat zou veel makkelijker op een locatie in de buurt terug te vormen moeten zijn naar nieuwe platen. Dat is iets wat ik nu mis maar daar zijn jullie met Wood Loop wel mee bezig. Dat is een eerste hele grote stap. Hierin zouden ondernemers veel meer de samenwerking op moeten zoeken.” 

Roel: Het zijn vooral de dingen die een ketenaanpak nodig hebben om bepaalde partners bij elkaar te krijgen, dit begint nu te komen. Wood Loop is hier inderdaad een goed voorbeeld van. We hopen dat de markt dit ook echt op gaat pakken. 

Als het gaat over meer ketensamenwerking wat verwacht Finitouch hierin dan nog van Baars & Bloemhoff om bijvoorbeeld het aantal verpakkingen te reduceren? 

Ron: “Houd het simpel. Die kartonnen dozen bijvoorbeeld waar de HPL rollen in geleverd worden, waarom zit daar geen statiegeld op? Wegwerppallets onder leveringen, doe het niet meer. Stop met het leveren van losse plaatjes. Dat moet je durven als leverancier. En het spaarplan, geen cadeaus maar laat sparen voor goede doelen of aanplanten van bossen. Dat past ook bij een koploperspositie in duurzaamheid. Durf het te doen en laat jullie duurzame gedachte zien.”  


Roel: Dat zijn absoluut dingen die je kunt gaan verwachten van Baars & Bloemhoff. Op dit moment onderzoeken we herbruikbare verpakkingen en statiegeld. Daarnaast heeft Baars & Bloemhoff vorig jaar een samenwerking gesloten met Trees for All voor de aanplant van nieuw bos in Nederland. Binnenkort zullen we meer details over die samenwerking naar buiten brengen. De overige tips neem ik graag mee!  

Ron: "Je moet durven en het collectief doen. DSG is zo groot dat ze echt wel kunnen zeggen: 'Wij doen het anders!'."

Henny: Als laatste, zie je in de branche ontwikkelingen waar je blij van wordt? Waar de interieurbouwers wat mee kunnen? 

Ron:Er moet geen ander materiaal meer te koop zijn dan FSC en PEFC. De huidige generatie kijkt anders naar dingen en is veel standvastiger. Dat DSG hiervoor Roel heeft aangenomen om duurzaam beleid echt onderdeel van de bedrijfsvoering te maken is een goed signaal. Dat laat zien dat het tij nu begint te keren. Ik hoop dat er over 10 tot 15 jaar alleen nog maar verantwoord materiaal beschikbaar is. Duurzaam moet je durven afdwingen, gewoon doen!” 

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Willy Lammers
Tekst Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen