Sluiten

Gerard & Goodwin, van goochem tot groothandel

In 1972 legden Gerard Bloemhoff en wijlen Goodwin Baars het fundament voor het huidige Baars & Bloemhoff. Een stevige basis blijkt, anders vier je per slot van rekening geen 50-jarig jubileum. In een interview met grondlegger Dhr. Gerard Bloemhoff, medewerkster van het eerste uur Esther Hulsaert en huidig Business Unit Manager John Faas, nemen we je mee in de ontwikkeling van het bedrijf. 

50 jaar Baars & Bloemhoff, kunt u vertellen hoe het allemaal begon? 

Dhr. Bloemhoff: “Ik heb 12 jaar bij Houthandel Rote te Westzaan gewerkt. Daar leerde ik Goodwin Baars kennen, hij werkte als vertegenwoordiger. Toen we op provisiebasis moesten gaan werken en daardoor minder kregen dan we verdienden, besloten Goodwin en ik om voor onszelf te gaan beginnen. Dit kunnen wij zelf en nog beter ook!” 



“Goodwin was dan misschien 9 jaar jonger en had minder ervaring dan ik, maar we deden alles samen in het bedrijf. Financieel, inkoop en verkoop. Goodwin had een ‘goeie kop’ en menig klant vond hem erg aardig. De een had meer behoefte aan de innemende Goodwin en de ander meer aan mijn ervaring. We hadden een goede onderlinge verstandhouding, woonden in dezelfde straat en onze vrouwen en kinderen konden het goed met elkaar vinden.” 

Wat was de eerste stap toen u het bedrijf Baars & Bloemhoff oprichtte? 

Dhr. Bloemhoff: “We huurden onze eerste loods in Spijkenisse van 168m2 met een hoofdkantoortje van 3 bij 3 meter. Minimaal ingericht: een keukentafel, bureau, stoel en wat kantoorbenodigdheden. Een toilet was er niet. Naast het gebouwtje kon je een kleine boodschap doen. Voor de grote boodschap rende je (heel hard) naar de kroeg: ‘mag ik een kopje koffie?’… en dan weer terug.” 

Als ware pioniers introduceerden jullie Duropal voor interieurbouwend Nederland, hoe ging dat? 

Dhr. Bloemhoff: “We begonnen een houthandel maar zagen al snel markt voor de interieurbouwer. Destijds kochten we Duropal uit de derde hand. Voor elke 100 gulden die we verdienden kochten we een plaat Duropal. We groeiden en verhuisden naar een grotere loods. Toen ook deze loods te klein werd was het tijd om zelf te gaan bouwen. Ondertussen was onze voorraad Duropal groter dan die van de concurrentie. Ik belde persoonlijk alle interieurbouwers die we kenden en stuurde ze een voorraadlijst. De orders stroomden binnen, want de concurrent had 4 weken levertijd! Niet veel later kreeg ik het voor elkaar om rechtstreeks bij Duropal (Pfleiderer) in Duitsland te kopen.” 

Het klinkt eenvoudig als u het zo vertelt. Wat deed u anders dan anderen? 

Dhr. Bloemhoff: “Mijn broer was salestrainer en kwam zodoende bij mijn oude baas. Die zei tegen mijn broer: ‘Gerard heeft het diploma goochem.’ Daar is wel een hoop mee gezegd. Goodwin en ik pakten het gewoon slim aan, durfden te doen wat anderen niet deden. En we hadden er lol in en we waren goed in ons vak. We konden nog vergif verkopen aan een rat.” 

Waar kwam deze gedreven handelsgeest vandaan? 

Dhr. Bloemhoff: “Als jong ventje liet ik al voetbalspeldjes van Sparta maken, die verkocht ik bij het Olympisch stadion. Ik ging zelfs de weg op met een poeder, dat moest je over kolen strooien en daar bespaarde je 20% brandstofkosten mee. Ik kreeg het aan de straatstenen niet kwijt tot we eindelijk een geïnteresseerde klant hadden. Helaas bleek die centrale verwarming te hebben!” 

Waar bent u het meest trots op? 

Dhr. Bloemhoff: “Op het bedrijf dat we hebben opgebouwd en dat we het aan DSG hebben verkocht. Destijds waren er ook andere gegadigden maar ik had veel meer vertrouwen in een net familiebedrijf met veel ervaring zoals DSG. Ook ben ik trots dat Esther hier nog altijd werkt.”  

Esther, vanaf wanneer ken jij de heren Baars en Bloemhoff? 

Eshter Hulsaert: “Ik solliciteerde op 1 maart 1983. Met mijn 17 jaar had ik nog geen rijbewijs dus mijn vader bracht me. Na de kennismaking en het sollicitatiegesprek vertelde ze meteen: ‘je mag komen’. Ik wist dat ik in een warm bad terecht was gekomen toen ze mijn vader binnenriepen voor een bak koffie.”  

Is er veel veranderd sinds toen? 

Esther Hulsaert: “We zijn flink gegroeid, destijds waren we met zo’n 10 collega’s. Er was nog geen internet, alles ging met de hand. Bonnen schrijven, facturen typen. Zat er een foutje in, dan moest alles weer opnieuw. De telefoon stond altijd roodgloeiend, nu zie je dat veel klanten het liefst online zaken doen, omdat je zo gemakkelijk en snel alles zelf kunt regelen."  

“Later ging ik de bemonstering verzorgen. Op mijn werkplek in Rotterdam werd dit een begrip: ‘Esthers Paradise’. Alle sample aanvragen kwamen daar rechtstreeks bij mij binnen. Tot we zo groot werden dat we het uit moesten besteden. Ik zit nu veel meer in de regierol dan in de uitvoering. Maar de klantreis start nog steeds bij mij, bij de eerste sample aanvragen.” 

Wat is er hetzelfde gebleven? 

Esther Hulsaert:We zijn nog steeds een innoverend bedrijf met enthousiaste medewerkers. Samen voorzien we interieurbouwers en architecten van het juiste advies en leveren we goede kwaliteit. Baars & Bloemhoff wil nog steeds de grootste en de beste zijn, de verwachtingen van de klanten overtreffen. Alles gebouwd op het fundament dat de heren Baars en Bloemhoff gelegd hebben."


Meneer Bloemhoff heeft u nog mooie anekdotes uit uw tijd? 

Dhr. Bloemhoff: “We konden eens ergens 200 platen Duropal kopen voor 5 gulden per vierkante meter. Zwart hoogglans waren ze met gouden vlekken. Hoe komen we daar nu weer vanaf? Op een gegeven moment kwam er iemand die zijn boot wilde betimmeren. Het toeval wilde dat Donald Trump destijds een jacht liet betimmeren in Alblasserdam. Dus ik zeg ‘Er liggen platen voor het jacht van Trump, maar die kan ik natuurlijk niet verkopen.’ Dat wekte natuurlijk interesse, dus ik móest en zou een prijs opgeven. Ik verkocht 26 platen voor 1000 gulden per plaat. De volgende dag stond er weer een klant voor ‘de platen van Trump’.” 

Volgt u Baars & Bloemhoff nog altijd? 

Dhr. Bloemhoff:Jazeker, als we ergens een wagen zien rijden gaan we er als een gek achteraan om te kijken waar hij gaat lossen.” “Waarom doen jullie eigenlijk zelf het transport niet?”  



John Faas:
“Gemiddeld rijden er zo’n 16 trailers per dag via Van den Brink Transport. We willen de belofte ‘vandaag bestellen voor 17:00 uur, is volgende leverdag in huis’ graag waar maken en op deze manier kunnen we snel opschalen als dat nodig is. Binnenkort zijn die wagens niet meer te missen. Minimaal 16 stuks worden bekleed met nieuwe Baars & Bloemhoff zeilen.” 

John, als huidige Business Unit Manager van Baars & Bloemhoff, waar ben je trots op? 

John Faas: “Ik ben trots op 50 jaar Baars & Bloemhoff, een bedrijf met een ziel en verbondenheid. Veel medewerkers maar ook klanten zijn al lang bij ons. We koesteren waar we vandaan komen en daarbovenop stomen we ons klaar voor de toekomst. We durven te doen. Er is nog steeds respect voor het merk Baars & Bloemhoff. Daar bovenop durven we te vernieuwen. Niet omdat de branche het vraagt, maar omdat we de eerste willen zijn!

We hebben al veel over de historie gesproken, kun je nog iets over de toekomst zeggen? 

John Faas:Baars & Bloemhoff staat voor service, online aanbod, toekomstgericht met digitale oplossingen, we zijn inventief en denken mee. Daar zijn we goed in en dat willen we blijven. In het Stiho magazijn in Utrecht ligt zo’n 6000m3 plaatmateriaal wat in de bouw wordt gebruikt maar ook in de interieurbouw. Dit assortiment willen we ook in de webshop aan gaan bieden. Waar ik naartoe wil is dat we alle voorraden van toeleveranciers en partners aan gaan bieden in de webshop. We worden het platform voor interieurmaterialen. Bij Baars & Bloemhoff vind je alles wat je zoekt!” 



‘Zullen wij dagsluiting houden?’ vraagt Gerard Bloemhoff aan zijn vrouw die ook tijdens het interview aanwezig is. Beiden dragen Baars & Bloemhoff nog altijd een bijzonder warm hart toe. Een mooie afsluiter van een bijzonder gesprek.
 

Interview credits

Fotografie Wouter van der Sar
Tekst Teksten van Eef

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen