Sluiten

Op naar de volgende vijftig!

Tijd voor het laatste ‘Legacy’ interview uit de reeks. In het eerste magazine vertelde Gerard Bloemhoff over de oprichting van Baars & Bloemhoff 50 jaar geleden. Samen met compagnon Goodwin Baars, durfden ze te doen wat een ander niet deed. Pieter Pelt nam ons vervolgens tijdens een boottocht over de Utrechtse grachten mee in de historie van de overname van het bedrijf door DSG. In magazine drie stonden we met Bart Dekkers en Janou Bonnie aan de wieg van het Broeinest concept. Deze allerlaatste editie geeft je een inkijk in het kersverse Management Team (MT) van Baars & Bloemhoff. Wie zijn ze, wat drijft ze, wat nemen ze mee uit het verleden en hoe kijken ze naar de toekomst? 

Baars & Bloemhoff heeft de nieuwe standaard Duurzaam & Digitaal ondernemen omarmt. Hoe is dit tot stand gekomen?

Issy: Het is echt iets was in het DNA van het bedrijf zit. De afgelopen vijftig jaar is al gebleken dat we graag een nieuwe standaard willen zetten en dat ook durven te doen. We geven het beestje nu een naam en zo krijgt het wat meer body en context. Digitaal en duurzaam ondernemen zijn daar op dit moment de belangrijkste pijlers van die nieuwe standaard. Het past bij ons, zowel bij Baars & Bloemhoff als bij DSG. Durven te doen wat anderen niet doen, zoals Gerard Bloemhoff dat zo mooi zei. Iets wat wij ook met dit MT willen voortzetten.



Wat zijn de reacties dan als je het hebt over duurzaam en digitaal ondernemen?

Henny: Er is altijd een bepaalde verdeling. Zestig procent vindt het prima, dertig procent is heel erg positief en zo’n tien procent blijft hangen in ‘Hoezo dan?’ en ‘Waarom?’. Wij zijn de ijsbreker als het gaat om onderwerpen als duurzaam of digitaal. Ik denk dat we langzaam taboes doorbreken. Uit de branche horen we terug dat men dat in de toekomst ook van ons verwacht. Dus nieuwe standaard is voor mij telkens weer nieuwe ijkpunten zetten en de weg vrij maken. Het geef je ook veel gespreksonderwerpen bij klant, er ontstaat echt een debat. Er zijn natuurlijk ook klanten die daarin al verder zijn en die ons terecht zeggen: ‘Als je het nu toch over duurzaamheid hebt, kijk dan ook eens kritisch naar de opbouw van je stand op een beurs, of een prijs die je weggeeft’. Dat is alleen maar goed en daar blijven we ook scherp door.

Jeroen: Ook bij leveranciers zijn er grote verschillen van hoe ze daarin staan. Afhankelijk van hun visie op de toekomst en hoe makkelijk ze in het kielzog meegaan. Als koploper in het zetten van een nieuwe standaard fiets je voorop, dan heb je ook de meeste weerstand. Het is wel zaak om de mensen achter je daarin mee te krijgen en te zorgen dat je niet te ver vooruitloopt. Op dat moment krijgen zij ook meer weerstand en dan loopt het minder soepel.

Hoe kijk je als koploper met een digitale mindset naar het belang van persoonlijk contact? 

Henny: Het ene bedrijf hecht daar meer waarde aan dan het andere. We ervaren wel eens weestand als we aangeven dat het allemaal digitaal kan. Feitelijk willen klanten gewoon ontzorgd worden, ze willen de juiste plaat op het juiste moment op de juiste locatie. Dus als je het gesprek met ze aangaat, en laat zien hoeveel voordelen het biedt om een bestelling via de app te doen, neem je een deel van die weerstand weg. Soms heeft een klant het gevoel minder goed contact te hebben of niet gehoord en gezien te worden. Dan leggen we uit dat als je nu belt, je altijd één of maximaal twee medewerkers aan de telefoon krijgt die echt verantwoordelijk voor de klant zijn. Communicatie en geduld zijn voor ons echt key.

Issy: We hebben een mooie driehoeksverhouding van standaardiseren, digitaliseren en personaliseren. Door eerst te standaardiseren en vervolgens te digitaliseren hoef je het niet meer te hebben over ‘Hoe laat komt mijn plaat?’ of ‘Wat ligt er op voorraad?’. Dan kun je het verschil maken in advies, service en kennis. Iets wat we digitaal nooit volledig kunnen gaan faciliteren. We digitaliseren ook niet met als doel om analoog te vervangen. Het menselijke contact blijft áltijd een belangrijke schakel. Het krijgt alleen een andere functie. Als we dat in kleine stapjes voor elkaar kunnen krijgen, dan staat er echt een mooi fundament.


Jullie zijn de landsgrens onlangs officieel overgestoken. Waarom heeft Baars & Bloemhoff de keuze gemaakt om elke werkdag in België te gaan leveren?

John: Het motief om België in te gaan was relatief eenvoudig. We bedienen daar al een grote groep klanten die we niet konden uitleggen waarom zij andere service kregen dan onze Nederlandse klanten. Dus toen zijn we onszelf de vraag gaan stellen ‘Wat houdt ons eigenlijk tegen?’. Daar hadden we geen antwoord op. Toen zijn we gefaseerd gaan zorgen dat we eerst alle bestaande klanten dezelfde service als de Nederlandse klant konden bieden. En vervolgens stap voor stap gaan uitbreiden naar meer. Het kan, dus waarom zouden we het niet doen? 

Ongetwijfeld zorgde dat voor reacties vanuit de Belgische markt en leveranciers. Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Jeroen: Door het gewoon uitleggen. En te vragen ‘Waarom niet?’. De Europese grenzen vervagen en veel E-commerce platforms leveren pan-Europees. Dat is waar het naartoe gaat en zie je in veel branches ontstaan. Dus waarom niet in de groothandel in decoratief plaatmateriaal? Die reacties hebben ook te maken met angst voor het onbekende en vast willen blijven houden aan hoe het altijd ging, een stukje veiligheid. Voor ons ligt er de functie om het goed uit te leggen en wedervragen te stellen.

John: We leggen niet uit waarom wel maar we gaan de vraag stellen ‘Waarom niet?’. Door die vraag naar klanten en leverancier om te draaien wordt de discussie ook een stuk leuker. 

Welke visie van grondleggers Gerard en Goodwin nemen jullie de komende 50 jaar mee?

John: Het interview met Gerard Bloemhof begin dit jaar was voor mij echt een eyeopener. Ik reed na afloop naar huis en ik dacht: ‘Ongelofelijk wat deze man vertelt over hoe zij het vroeger deden.’ Het paste perfect in de huidige tijdsgeest en is precies is wat we nu nog altijd doen. Het ligt ook in lijn met wat Pieter Pelt zei ‘Blijf jezelf, wordt anders’. En dat is weer precies wat Bart Dekkers heeft gedaan met de Broeinesten. Het anders doen, maar jezelf blijven. Dat is wat we, in een meer transparante vorm, vijftig jaar later nog steeds doen samen. We durven te doen en we zijn transparant. Dat is waar Baars & Bloemhoff voor staat en waar dit MT sturing aan mag geven.

Het MT van Baars & Bloemhoff is een perfecte afspiegeling van de organisatie.

Niet alleen in de samenstelling van verschillende disciplines, maar ook hoe ze het liefst met elkaar samenwerken. ‘Het is hier geen one-man-show’, aldus businessunit manager John Faas, ‘samen werken we aan het grotere geheel’. Laten we het team dat sturing geeft aan deze club aan je voorstellen:



John Faas: Business Unit Manager

Begon in 2017 op locatie Laagraven in Nieuwegein als commercieel manager. Nam in 2019 het stokje over van Bart Dekkers en staat sindsdien aan het roer van Baars & Bloemhoff. Zette een nieuwe koers in en bracht de organisatie van ‘generalisten naar specialisten’. Is trots op de gezonde doorstroom binnen de organisatie die nieuwe jonge collega’s aantrekt en ruimte geeft aan bestaande collega’s om door te groeien. Steekt zijn passie voor het ambacht en de interieurbouwbranche niet onder stoelen of banken.

Henny Woons: Sales Manager 

Gestart als verkoopleider bij Baars & Bloemhoff Utrecht. Stond met collega Caroline Maat aan de wieg van centraliseren door specialiseren. Zet mensen graag in hun kracht om zo nog beter samen te werken. Deinst niet terug voor een flinke uitdaging. Zorgt voor ondersteuning van binnen- en buitendienst. Is apetrots op de samenwerking tussen de collega’s die gebruik maken van elkaars specialisatie. Neemt haar ervaring en wijsheid mee in het managementteam. 



Issy Heijnerman: Manager E-commerce & marketing Technology

Kwam als gedreven student binnen bij Baars & Bloemhoff. Stond aan Janou Bonnie’s zijde tijdens de opstartperiode van het Broeinest concept. Ontdekte als ‘groentje’ haar passie voor digitalisering. Ontpopte zich van Marketingmedewerker en Spin in ’t nest naar Digital- en CRO-specialist. Nam in juli 2022 de ‘stylus’ over van Johan van der Meer. Is trots op haar team met specialisten dat ze de afgelopen jaren samen gebouwd hebben. Brengt balans tussen de ‘oudjes’ in het MT. Houdt van een grapje op zijn tijd. 

Jeroen van der Lip: Category Manager

Sinds januari 2022 als Category Manager aangetreden bij Baars & Bloemhoff. Heeft een achtergrond in promotionele artikelen en relatiegeschenken. Had daardoor als enige affiniteit met hout: een snijplank. Spijkerde zijn kennis van de interieurbouwbranche de afgelopen maanden flink bij. Beheert met zijn collega’s het assortiment van Baars & Bloemhoff. Vind databeheer minstens zo belangrijk als het assortiment op orde hebben. Focust op nieuwe introducties en voorraadbeheer. Neemt zijn kennis uit processen en de fast-moving industry mee in zijn nieuwe rol.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen