Sluiten

Van platenboer naar designhotspot

Van 2012 tot 2019 stond Bart Dekkers aan het roer van Baars & Bloemhoff. Het was even schakelen na zijn tijd bij Stiho maar al gauw vond hij zijn draai. En hoe! Bart beleefde fantastische tijden en bracht de traditionele groothandel naar een nieuw level. Een van zijn bijdragen is het Broeinest concept, ondertussen een autoriteit in de wereld van interieurbouwers, architecten en ontwerpers. De eerste ‘Spin in t (broei)nest’ was Janou Bonnie. Samen met Bart en Janou zetten we in dit duo-interview de transformatie van platenboer naar designhotspot uiteen.

We zitten hier op Strijp-S in de Glasfabriek in Eindhoven, in de allereerste Broeinest locatie. Inmiddels ben je Director Commerce & Business Development bij DSG, kun je in een notendop vertellen hoe je daar gekomen bent?

Bart: ‘Op mijn 26ste deed ik een management traineeship bij DSG. In 5 jaar tijd bekleedde ik diverse functies. Ik was bijvoorbeeld vestigingsmanager in Nieuwegein en later logistiek manager in Utrecht. In die tijd ontmoette ik mijn huidige vrouw. Zij woonde in Parijs en ik verhuisde naar Frankrijk om daar te werken. Tot het moment dat Pieter Pelt me belde en vroeg of ik terug wilde komen bij de club. In 2005 werd ik Business Unit manager van Bouwmaat en in 2009, samen met Marco Harkes, Directeur van Stiho. Tot de crisis aanbrak. Toen ben ik overgestapt naar Baars & Bloemhoff. Dat was wel even schakelen, ik had ook een beeld vanuit mijn voorgaande rol dat niet helemaal klopte. Een platenboer waar het ontbrak aan kleur en karakter. Het miste een eigen gezicht en sfeer. Het leuke was dat dit mogelijkheden bood. We konden veel nieuwe dingen doen, bedenken en ontwikkelen. Onze geuzespreuk ‘van platenboer naar designhotspot’ werd werkelijkheid.’



Hoe ging die transformatie van platenboer naar designhotspot?

Bart: ‘In 2009 werd door Stiho op het Amstelkwartier in Amsterdam een Stiho Bouwplein geopend. Olaf Krens had daar destijds op de 1e verdieping al een soort van inspiratiecentrum gecreëerd waar onze platen werden getoond in combinatie het Stiho assortiment.

In 2012 organiseerden we daar onze eerste architectenavond met als thema duurzaamheid. We kregen daar ineens 150 architecten samen. Positief schrikken was dat! In diezelfde periode werd ik uitgenodigd door de Dutch Design Foundation op Strijp-S in Eindhoven. Zij zochten sponsoren voor de Dutch Design Week. Tijdens mijn bezoek trof mij de bijzondere omgeving met een creatief hart. Ook zag ik dat er op de Dutch Design Week veel meer gebeurde dan ik wist. In de tussentijd kwam de gedachte op dat het inspiratiecentrum in Amstel niet op de juiste plek zat. Als we ergens konden inspireren was het wel op Strijp-S.’

‘Tijdens dit alles deed Baars & Bloemhoff het prima, maar het kon beter. De vestigingen moesten óf meer functie krijgen óf we zouden gaan centraliseren. Ik ben meer een bakker dan een hakker en vond het leuker om te denken hoe we die vestiging een extra functie konden geven in plaats van sluiten en centraliseren. En zo ontstond het idee dat later Broeinest werd.’

Hoe kwam je op de naam van Broeinest?

Bart: ‘In die periode had ik zoveel ideeën dat ik er, in positieve zin, niet goed van sliep. En ineens ontstaat dan zo’n naam. Het was gek en schuurde een beetje. Ik vind het altijd goed als iets vragen oproept in plaats van dat iedereen denkt te weten wat het is. Het triggert meteen, mensen gaan het opzoeken. 


Janou, jij was de eerste ‘Spin in ‘t Nest’ en inmiddels coördinator van Broeinest, hoe en wanneer ben jij hier terecht gekomen?

Janou: ‘Het was oktober 2014, ik was net afgestudeerd en die vacature stond open. Een aantal mensen tipten mij: “Dit is echt iets voor jou!” Ik kende de regio Eindhoven goed, had hier een paar stageprojecten gedraaid en ben toen gewoon op gesprek gegaan. Ik weet nog goed dat Bart mij belde, ik werkte toen nog ergens in de bediening, ik had de baan.’ Janou voegt lachend toe: ‘Ik had totaal geen idee van wat ik ging doen. Een soort verijdelde bibliothecaresse dacht ik. In januari 2015 was de officiële opening van Broeinest Eindhoven.’

Hoe zag die begintijd van jouw rol van Spin er toen uit? Want alles was natuurlijk nieuw?

Janou: ‘Toen we begonnen wilden we dé flexwerkplek voor interieurarchitecten worden. Gratis koffie, werkplekken en WiFi. Dat liep wat anders. Wat we wel waren en nog steeds zijn is de rol van materialenbibliotheek. Het eerste jaar was vooral trial en error. Welke evenementen slaan aan en waarom. Er waren toen veel activiteiten zoals ontbijtsessies, borrels en lunches. Door continu te monitoren wat werkte en wat niet leerden we snel bij en er ontstond beweging. We hadden een grote regionale functie. Toen hebben we gauw genoeg Materia, het wereldwijde netwerk op het gebied van innovatieve materialen, erbij betrokken om ook nationaal wat meer reuring te krijgen.’

Werden er in de tussentijd al plannen gesmeed voor de volgende vestigingen?

Janou: ‘Op een gegeven moment bezocht Gerrit Schilder, een bekende architect, Broeinest Eindhoven. Hij was enthousiast over wat we deden en vroeg naar onze ambities. We speelden toen al met de gedachte over de locatie in Rotterdam.’

Bart: 'We werden later door twee ambtenaren van de gemeente een hele dag in een busje rondgeleid in Rotterdam. We voelden ons net de koning! Later ben ik daar nog op de bonnefooi rond gaan kijken, zo kwam ik uit bij het huidige pand aan de Zomerhofstraat. 

Janou: Een jaar later dan Rotterdam, in juni 2018 openden we in Amsterdam. Doorpakken, dachten we toen.’ 


En toen kwam in 2020 de laatste, Broeinest Utrecht. Dit concept was anders dan de andere locaties?

Bart: ‘Ja dat was vanaf het begin het idee. In Nieuwegein hadden we al een succesvolle trainingsruimte voor HI-MACS. Daar kwamen 300 klanten per jaar die zich een dag lieten trainen, dat was een goede basis. In Utrecht zelf zitten ook minder ontwerp- en architectenbureaus. De locatie was centraal gelegen, je kon er makkelijk parkeren. In Utrecht zijn we meer gericht op de maker dan de ontwerper.’

Janou: ‘We vonden het ook logisch dat er 3 plekken waren waar we de focus op de ontwerper en voorschrijver legden en zo vanuit Baars & Bloemhoff ook weer terug naar de maker.’

Waar zijn jullie het meest trots op over de afgelopen jaren?

Bart: ‘Ik denk dat de ontwikkeling van Broeinest in veel opzichten ontzettend veel heeft gebracht voor Baars & Bloemhoff. Het is een enorm vliegwiel geweest om zichtbaar, herkenbaar en vindbaar te worden. Baars & Bloemhoff is echt een erkend merk geworden. Terwijl het nog steeds een groothandel is. Broeinest is een naam die ondertussen bekend is binnen de doelgroep. Ik ben er super trots op dat we dat, in mijn ogen, in korte tijd hebben gerealiseerd. We worden echt als autoriteit gezien.’ Waar ik ook erg blij mee ben, is het feit dat de verhouding man/vrouw binnen Baars & Bloemhoff, mede door de wervingskracht van Broeinest, zoveel meer in evenwicht is gekomen. Een heel groot verschil ten opzichte van 8 jaar geleden!

Janou: ‘In het begin liftte Baars & Bloemhoff mee op de bekendheid van de merken van de Broeinest partners en een jaar of twee later wilden deze merken juist met Baars & Bloemhoff geassocieerd worden. Die shift is heel snel gegaan. In het begin moesten we alles uitleggen over het concept, wie we waren en wat we deden. En een paar jaar verder was het bekend in de wereld van interieurontwerpers, architecten en de makers.’


Hebben jullie nog tips voor Baars & Bloemhoff?

Janou: ‘Maak gebruik van de mogelijkheden die Broeinest biedt! Door de hectiek van de dag vergeten we soms hoe belangrijk de fysieke relatie is. Makers ontmoeten accountmanagers graag. Architecten ontmoeten adviseurs graag, doe dat in Broeinest.’

Bart: ‘Train je nieuwe medewerkers in Broeinest, laat ze zelf aan de machines staan. Zo ontdekken ze wat de klant maakt, waar ze tegenaanlopen, hoe belangrijk lijm is en meer praktische dingen. Het is echt een meerwaarde om dat te weten als gesprekspartner van je klanten. Zo kun je de juiste vragen stellen en de klant nog beter adviseren.’

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Isa Allijn
Tekst Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen