Sluiten

Binnenkijken bij The Set Company

Niet ver van het IJ in Amsterdam Noord vinden we The Set Company. Zij ontwerpen en bouwen studiosets voor commercials, decors voor films en series, displaymateriaal en high end interieurs. Geen materiaal is te gek, geen ontwerp te bijzonder, hier kan alles. Daar willen we meer van weten! We kijken binnen bij The Set Company en gaan in gesprek met een van de eigenaars: Jorrit Kortenhorst.



Hoe ben je in de decorbouw terecht gekomen?

Via mijn compagnon en nog altijd goede vriend Kees Starink, met wie ik ook samen The Set Company gestart ben. We kennen elkaar via onze echtgenoten. Hij had HMC gedaan in Rotterdam en via een oom die in het geluid zat was hij in de decorbouw terecht gekomen. Er waren toen veel freelance decorbouwers, niemand had echt een vaste plek. Er werd gewoon een hal gehuurd en op maandagochtend werden de tekeningen doorgesproken en gingen we bouwen. En dan konden we gerust een week of twee weken voor een commercial bezig zijn. Voor Knorr, een pakje Drum, een flesje Dubro, noem ze maar op, allemaal!

Hoe heb jij het vak geleerd?

Na de grafische school ging ik als freelancer decorbouwer werken en kreeg ik 100 gulden per dag. Van elke 100 gulden die ik verdiende zette ik 50 gulden op de bank. Van die andere 50 gulden kocht ik dan gereedschap. Binnen een jaar had ik alles voor elkaar: m’n rijbewijs gehaald, een splinternieuwe auto en al het gereedschap wat ik nodig had. Het was hard werken maar ook hard genieten. Maar het vak leerde ik dus echt in de praktijk.

Wanneer is The Set Company echt ontstaan?

Ik werkte dus als freelancer met Kees Starink en nog wat andere jongens. We maakten de decors voor de serie Flodder in de studio in Almere. Daar hadden we ook een eigen werkplaats. Die hele wijk moest dan weer eens opgeknapt worden, of er was een huis omgewaaid, dan bouwden we dat huis weer opnieuw. In de beginjaren was dat echt 350 dagen per jaar werken. Heel leuk, maar op een gegeven moment ben je dat zat. En we wilden het ook graag zelf organiseren omdat we vonden dat het beter kon. Minder werken in de weekenden en zorgen dat het materiaal er op tijd was. Naast die werkplaats in Almere, hadden we ook allemaal nog een eigen werkplaats. Die hebben we toen opgezegd, zijn samen een ruimte bij de studio gaan huren en vanuit daar onder één naam gaan werken.



Hoe komen de opdrachten bij jullie terecht?

We werken niet met accountmanagers. Opdrachten komen vaak ‘via via’ bij ons terecht, we kunnen echt alles maken. Ook werken we samen met architecten. Voor 3WO Horeca Groep lopen er nu 3 projecten in Amsterdam-Noord. Met hen hebben we ook ’t Blauwe Theehuis en Karavaan gedaan. Daarnaast zijn er diverse grote merken waar we mee samen werken zoals Hilfiger, Calvin Klein, Nike, Levi’s, Karl Lagerfeld en Cartier. Maar ook de Sheika van Qatar is op de een of andere manier bij ons terecht gekomen!

We willen het liefst de klant altijd bij ons in de showroom ontvangen, anders nemen we een aanvraag niet serieus. De meeste mensen worden dan enthousiast en zien dat alles mogelijk is. Zo’n showroom is heel handig omdat je meteen samples erbij kunt pakken. Wat wij echt leuk vinden is de klant verrassen. Zij komen met een idee en dan heb ik altijd net even een andere twist. Dat gaan we dan met elkaar uitvoeren. Maar dat verrassingseffect is vaak het leukste, zeker als de prijs ook nog overeenkomt met wat ze in gedachten hadden.




Jullie leveren aan heel Europa en ook daarbuiten, hoe zorg je dat er niets beschadigd?

Voordat het hier weggaat worden overal foto’s van gemaakt en we laten steekproeven doen bij de warehouses. Pallets worden uitgepakt om te kijken of alles in orde is. Alles om te voorkomen dat er onderweg beschadigingen optreden. Soms krijgen we foto’s wanneer er wel iets beschadigd is. Ik vraag dan ook altijd om een foto van de verpakking. Je zult het niet geloven maar ik krijg dan soms beelden van verpakkingen die niet van ons zijn. Dan is het dus onderweg al ergens beschadigd. Liever geven we wat meer geld uit aan de juiste verpakkingen dan dat we achteraf nieuwe producten moeten afsturen, dat kost veel meer geld.

Hoe ziet de toekomst eruit voor The Set Company?

Kees en ik zijn twee cowboys die dit samen zijn begonnen, maar we zijn geen “echte“ managers. En nu zijn we best wel groot geworden. We hebben ondertussen 30 gezinnen te voeden en pensioenen, panden etc. Dus we zijn ons wel af gaan vragen, hoe stop je zoiets? Want het blijft maar doorgroeien. Een aantal jaren terug zijn we meer met projectmanagers gaan werken die we zelf opleiden binnen The Set Company. De laatste jaren is het veel meer dat zij het regelen. Ik zit dan bijvoorbeeld samen met mijn zoon Joris op kantoor en laat hem het ook zelf doen. Begroot het maar en dan gaan we er samen doorheen. Heb je daaraan gedacht, daaraan? Zo proberen we zelf steeds meer afstand te nemen.




Waarom kiest iemand voor The Set Company en niet voor een ander?

Wij zullen nooit zeggen dat iets niet kan. Dus als het lastig wordt dan komen ze hier naartoe. Als klanten echt iets vets, iets gaafs of iets raars willen dan komen ze naar ons toe. Vooral door de ervaring en reputatie die we opgebouwd hebben.

Wat is het mooiste project dat je ooit gemaakt hebt?

Pffff, moeilijk kiezen! Qua omvang zou ik zeggen het decor voor de film Down, een remake van De Lift van Dick Maas. Voor die Amerikaanse productie moesten we een enorme wolkenkrabber bouwen. 55 sets, een liftschacht van 27 meter hoog met 3 werkende liften erin. Qua decor zou ik zeggen Eric of het kleine insecten boek, dat was zo gaaf! Echt uit de losse hand bouwen vanaf een schets, een wespennest, slakkenhuishotel en gangenstelsels van insecten. 

Maar een display en een showroom vind ik ook heel leuk. En het samenwerken met wereldsterren, in commercials, films en videoclips. Dat is altijd weer bijzonder. Of toen we voor Flodder twee volledige onderstellen van een Boeing na moesten bouwen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan…




Je zou er een boek over kunnen schrijven!

Haha, ja zeker! En ik vind het nog steeds heel leuk. Het mooiste blijft voor mij dat er een pak hout en platen binnenkomt en dat er een paar dagen later een mooie keuken of een prachtig stuk decor de deur uit gaat.

Je noemde jezelf en Kees net ‘twee cowboys’. Gerard en Goodwin hadden in de beginjaren ook die naam binnen de interieurbouwbranche. Hoe lang werken jullie al samen met Baars & Bloemhoff?

Vanaf het moment dat we meer meubels en interieurs gingen maken, vanaf 2009, toen zijn we veel meer bij Baars & Bloemhoff gaan kopen omdat jullie de fineren, HPL-len en de standaard melamine in het assortiment hebben. Vroeger waren we veel meer afhankelijk van de locatie, maar nu is het gewoon bestellen en de volgende dag heb je het in huis. Dat is een grote verandering. We ervaren de samenwerking als heel goed. Je spreekt dezelfde taal dat is het leuke. Al onze leveranciers bieden iets extra’s, denken met ons mee. Het persoonlijke contact vind ik heel erg belangrijk. Maar ook een geintje op zijn tijd moet kunnen.


Heb je nog tips?

Ik bemoei me daar eigenlijk niet meer zo mee. Maar we mochten bijvoorbeeld feedback geven op jullie nieuwe website, Joeri kreeg toen het concept te zien en mocht daarop schieten. Dan werkt het echt twee kanten op en dat is wel tof. Hij geeft oprechte feedback waar jullie vervolgens ook daadwerkelijk iets mee doen. Die wisselwerking is fijn!

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Wouter van der Sar
Tekst Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen