Sluiten

Achter de Maskers! 50 jaar Baars & Bloemhoff Merchandise

Een kijkje in de wereld van Stefan Glerum. Wie is hij, hoe is zijn studio ontstaan. En nog belangrijker, waarom een interview met Stefan? Het is niet zomaar een jaar en bij een feestje hoort wat bijzonders. Voor het jubileumjaar ontwikkelt Baars & Bloemhoff daarom een heuse merchandise lijn met artwork van illustrator Stefan Glerum. Zo’n coole (work)outfit wil je straks allemaal in je garderobe hebben! Van overall tot werkjas en shirt. Maar eerst vragen we Stefan het hemd van zijn lijf!




Stefan, brand los, wie ben je en wat doe je?

“Ik ben 38 jaar en zo’n 15 jaar terug begon mijn carrière als illustrator na mijn afstuderen op de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Daarvoor werkte ik al als assistent bij Joost Swarte. Voor de mensen die hem niet kennen hij is o.a. grafisch ontwerper, illustrator en striptekenaar. Joost bedacht ook de term ‘klare lijn’ dat zoveel wil zeggen als: zo helder mogelijk je verhaal vertellen in een lijntekening. En daar heeft mijn werk ook zeker mee te maken. Ik werk voornamelijk met de hand en met pen en inkt. Alleen zet ik niet per se mijn lijnwerk in om zo helder mogelijk mijn verhaal te vertellen, voor mij is het vaak ook esthetisch. Als toegepast kunstenaar vind ik artistieke vrijheid cruciaal. Ik wil graag zoveel mogelijk mijn fascinaties aan het publiek laten zien waarbij ik de handmatigheid erg belangrijk vind.”

Hoe is Baars & Bloemhoff bij jou terecht gekomen?

“In het verleden werkte ik o.a. voor DJ Broadcast, een magazine voor elektronische muziek en de uitgaansscene rondom de clubcultuur. Ik maakte illustraties voor het tijdschrift en voor evenementen. Johan van der Meer (Manager Digital Commerce Baars & Bloemhofff) kende mijn werk van die tijd omdat hij zelf destijds als DJ werkte in de clubscene. Hij stuurde me een mail met de vraag of ik een ontwerp wilde maken voor een merchandise lijn en unieke prints ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum. Coole Carhartt (work)outfit met mooie prints én kunstprenten.”




Wat heb je voor de merchandise lijn voor Baars & Bloemhoff ontworpen?

“In de basis zijn het geometrische vormen waarbij ik me heb laten inspireren door plaatmateriaal en gereedschappen. Daaruit heb ik een soort maskers gecreëerd die telkens aangevuld zijn met een object dat wordt gebruikt voor houtbewerking. Bijvoorbeeld de gelaagdheid van multiplex met lijmtangen. Of het technisch exact klopt vond ik minder belangrijk, het ging me met name om de verwijzing en het esthetisch goed uitkomen van de vormen en lijnen. De ontwerpen worden geprint op een aantal kledingstukken zoals een overall, shirt en jas maar ook als losse kunstdruk op papier.”




Hoe was je werkwijze om tot deze ontwerpen te komen?

“Ik ben begonnen met het maken van schetsen met potlood en markers om wat kleur aan te geven. Na wat aanpassingen ben ik verdergegaan met de uitwerking. Het eerste deel met pen en inkt en na het inscannen ben ik in Photoshop verdergegaan met de compositie.”

“Met de ontwerpen voor Baars & Bloemhoff wil ik het verhaal van het gelaagde van plaatmateriaal in combinatie met de tools van de houtbewerker vertellen. Dit heb ik uitgedrukt in maskers waarbij het voor mij vooral gaat over spanning en esthetiek. Ik vind het leuk als het wat schuurt. Dat mensen op het eerste gezicht denken: ‘Oh dat ziet er mooi uit!’. En als ze dan wat beter kijken, dat er meer aan de hand is. Niet alleen in beeld maar ook in typografie.”




Je komt over als een gepassioneerd creatief vakman, wie zit daarachter?

“Ik ben iemand die enorm met zijn vak verbonden is. Creativiteit is een groot deel van mijn leven en dat uit zich op verschillende manieren. Soms ben ik met muziek bezig, dan weer met tekenen en ook met driedimensionaal werk. Aan de start van mijn carrière als illustrator vond ik het superleuk om echt onderdeel van het nachtleven te zijn waar ik dan ook de ontwerpen voor de clubs maakte. Omdat je op die manier ook verbonden bent aan die wereld. Maar naarmate je ouder wordt verdwijnt dat en komt er een nieuwe garde. Voor mij is alles met elkaar verweven qua de dingen die ik doe. Er is geen fijner gevoel dan heel erg geïnspireerd te zijn en de ruimte hebben om daar wat mee te kunnen doen.”

Wat doe je als er iets af moet en je zit niet in de juiste flow?

“Deadline is deadline, dus die pusht je uiteindelijk wel om ergens mee te komen. Ik heb een fascinatie voor de wat meer technische onderwerpen zoals auto’s, vliegtuigen maar ook sciencefiction. Die laat ik dan voor me werken. De opdracht voor Baars & Bloemhoff sluit perfect aan. Ik vind houtbewerking erg interessant. In mijn studio ging ik op zoek naar materialen en onderzocht ik hoe ik daar een abstract gezicht mee zou kunnen maken. Ik had er als ontwerper ook lol aan om van een relatief suf voorwerp als een schroevendraaier een vette poster te maken.”

Wanneer is die interesse voor houtbewerking ontstaan?

“Als kind vond ik het al leuk om met bouwpakketten bezig te zijn. Dat heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden. Op den duur werd ik als illustrator vooral gevraagd waar ik bekend om sta. En dan pak je steeds minder makkelijk de ruimte om bijvoorbeeld iets driedimensionaals te doen of met andere materialen te gaan werken. Als je iets wilt ontwikkelen kun je tegenwoordig op YouTube alles vinden. Dus zo’n jaar of vijf terug ben ik er gewoon aan begonnen. Vanaf toen ging ik ook het gereedschap en de machines verzamelen om 3D objecten te maken.”




Doe je daar nu nog wat mee?

“De nerd cultuur is gigantisch en daar horen ook collectibles bij. Je kunt veel grote figuren en modellen kopen op het gebied van sciencefiction en Marvel films. Ik wil graag onderzoeken en experimenteren hoe dat met 3D modellen wat gekker kan. Waar zit de wrijving en hoe krijg ik er wat meer humor in. Ook wil ik het graag modulair maken zodat je ermee kunt spelen en het zelf kunt samenstellen. Dus niet alleen een auto maar ook een masker of een figuur. Ik zoek graag het spanningsveld op tussen de nerd cultuur en design. Als persoon zit ik daar precies tussenin, dat is wie ik ben.”
 

Waar ben je (naast je ontwerpen voor Baars & Bloemhoff) het meest trots op?

“Een 18 meter hoog glas-in-lood kunstwerk voor woningcorporatie Ymere in Amsterdam Oost. Hierbij kreeg ik als doelstelling dat het ontwerp 70 jaar lang moet kunnen bestaan. Als je dan uit de wereld van flyers komt die vaak al gauw op straat liggen is dat een eerste uitdaging. En daarnaast werd het uitgevoerd in glas-in-lood, alleen al die techniek dat dwingt zoveel respect af, los van het ontwerp.”






Heb je daarin nog rekening moeten houden met bepaalde afmetingen of vormen?

“De techniek bepaalde hier deels hoe het ontwerp eruit zou gaan zien. Het glas wordt ingekerfd en gebroken, dus als je te moeilijke vormen gaat maken dan kan het op de verkeerde plek breken. Ik moest bepaalde vormen ook splitsen omdat er nog een loodlijn tussen moest komen. Voor de liefhebbers: als je van sciencepark naar CS Amsterdam rijdt met de trein dan kom je erlangs. ‘s Avonds is dat het mooiste omdat het dan van binnenuit verlicht is.”

Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

“Ik hoop dat ik steeds meer kan laten zien van wat ik bedenk zonder de kaders van een opdracht. Soms ontstaan er verhalende elementen in sciencefictionachtige stijl. Een vriend van me is stop motion animator. Het zou wel tof zijn om samen een stop motion sciencefictionfilm te maken met echte 3D objecten en geen computerwerk. Ik blijf zoveel mogelijk doen wat ik leuk vind, waar ik zin in heb. Toffe projecten aannemen waar ik affiniteit mee heb en opdrachtgevers die snappen wat ik doe. Dat is waarom ik het ook zo gaaf vind dat Baars & Bloemhoff me gevraagd heeft voor deze opdracht!”

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Wouter van der Sar
Tekst Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen