Het Baars & Bloemhoff Kleurenboek

De kleurcuratoren van Raw Color aan het woord

Een industrieel lijnenspel van stalen kaders en een enorme raampartij, waarachter een rijk kleurpalet verschijnt. Vlakbij het terrein van Piet Hein Eek bevindt zich de smaakvolle studio van Raw Color. Geheel in stijl met het tot in de puntjes verzorgde interieur van hun eigen woning, die direct boven de studio huist. We worden vriendelijk begroet door de enthousiaste Christoph Brach, die samen met Daniera ter Haar ontwerpbureau Raw Color heeft opgericht. Er hangt een gezellige, ongedwongen sfeer terwijl de filmcrew de nodige voorbereidingen treft. De ‘making of’ video van ons eigen Baars & Bloemhoff Kleurenboek wordt hier opgenomen, in de studio waar het allemaal is ontstaan. Ondertussen werkt de rest van het team – bestaande uit Iris, Anne en stagiair François – hard door aan de grafisch design en fotografieprojecten.

Raw Color: Grafisch ontwerp, fotografie en materiaal

De diversiteit van de studio is wat Raw Color zo uniek maakt. Het ontwerpbureau fungeert als een driehoek van de disciplines grafisch ontwerp, fotografie en materiaal. Er is één element dat in alle facetten de hoofdrol speelt: kleur. Daar ligt niet alleen de kracht van de studio, maar ook de oorsprong. De naam ‘Raw Color’ was aanvankelijk de titel van een van de eerste projecten van Christoph en Daniera. Een langdurig project dat liep over vier jaar en de kleuren van groenten onderzocht, waarmee de designers hun bekendheid opbouwden. Een welgekozen naam, zo blijkt. Raw refereert aan de puurheid van een idee of concept, terwijl Color de visuele essentie van de diverse disciplines symboliseert.

Ook de samenwerking met Baars & Bloemhoff gaat verder terug. Zoals Christoph het zelf zegt, ‘de relatie is geen onenightstand.’ Op langere termijn heeft het ontwerpbureau met ons aan meerdere projecten gewerkt. Samen investeren we om uiteindelijk iets moois op te bouwen en een kwalitatief goed eindproduct te leveren. Daniera benadrukt dat het goed is dat ook een bedrijf als een groothandel de grafische kant op gaat en zich bewust is van het belang van branding. Daarmee kan de vraag van de klant worden gevolgd. Een bedrijf moet zich net zoals een persoon blijven ontwikkelen en meegroeien met de tijd en zijn omgeving.

Een uitdagend project: het Baars & Bloemhoff Kleurenboek

Het project waar Raw Color nu aan heeft gewerkt is de ontwikkeling van ons eigen Kleurenboek. Hierin vindt je de unikleurencollectie van zowel Pfleiderer als FinsaAbet Laminati en Homapal in één overzicht terug. Daarnaast hebben de designers een trendboek voor de ALPI fineren ontworpen. Voor de unikleuren is een compleet nieuwe indeling gemaakt, met als doel om de kleuren stilistisch bij elkaar te brengen. Merken treden individueel minder op de voorgrond en vormen samen een vernieuwend geheel. Dan de ALPI fineren, in dit boek is een onderscheid gemaakt tussen lichte en donkere materiaalgroepen, die gekoppeld zijn aan een beeld- en kleurgevoel.



Gevoel, sfeer en intuïtie, dat waren de sleutelwoorden in het ontwerpproces van de Kleurboeken. Aan dit ontwerpproces ging een uitgebreid onderzoek vooraf. Eerst een bezoek aan onze materialenbibliotheek Broeinest, om de bestaande mappen met stalencollecties van de vier merken op te halen en alvast wat inspiratie op te doen. Want ook daar zijn de stalen op kleur gerangschikt. Toen kon het ‘echte monnikenwerk’ beginnen, aldus Daniera. Alle samples werden losgekoppeld om te inventariseren wat er in huis was en om een overzicht van de diverse merken bij elkaar te krijgen. Resultaat: gescheurde stalenboeken en een berg stalen waar de codes bij geschreven moesten worden. En een blanco vel voor de kersverse indeling.

De rol als Kleurcurator

Bij het bedenken van de optimale kleurindeling, kwam de ware rol van ‘kleurcuratoren’ pas echt goed naar voren. Hiervoor heeft het team zich goed ingeleefd in de architecten en designers die de kleurenboeken straks gaan gebruiken. ‘Waar zouden zij graag mee willen werken’ en ‘wat biedt hen een duidelijk overzicht’, vroegen Christoph en Daniera zich af. De ontwerpers werken zelf dagelijks met kleur en weten als geen ander welke kleuren elkaar verrijken, matchen of juist te veel op elkaar lijken. Hun kleurvisie is duidelijk terug te zien in de uiteindelijke kleurindelingen. De unikleuren zijn onderverdeeld in elf boeken, met ieder een eigen thema. Met de thema’s speelt Raw Color in op het gevoel dat iemand aan een ontwerp wil geven. Dit komt in de elf overzichten helder bij elkaar. Van donkere tonen en zachte zandtinten tot aan harde kleuren en natuurlijke groenen en blauwen, echt alle kleurgroepen zijn vertegenwoordigd. ‘En vooral op intuïtie ingedeeld, dat is iets waarin je expertise opbouwt’, benadrukt Christoph.



Om de kleuren kracht bij te zetten en tot leven te laten komen, zijn de stalen gemixt met paginagrote sfeerbeelden. Deze beelden inspireren, dragen bij aan de kleurbeleving en bieden de juiste context binnen ieder thema. Architectonische abstractie en details gaan hand in hand met de wonderen der natuur. Zo sieren planten, vogels en gevels de sferische kleurpagina’s. Door allesomvattende woorden en termen toe te voegen, ontstaat er een compleet plaatje met informatie en inspiratie. Het zijn titels die ergens voor staan en de sfeer van het thema weerspiegelen.



Voordat de trendboeken naar de drukker gaan, is het ontwerp getoetst op esthetische en praktische waarden. Hiervoor zijn schaaldummy’s gemaakt, een klein model van het ontwerp. De dummy’s zijn een verlengde van het proces en behoren inmiddels tot de vaste routine van Raw Color om gevoel te krijgen bij het product. De schaaldummy’s van de trendboeken zijn tijdens een van de eerste presentaties vertoond om de look & feel, het beeld en de kleuren te beoordelen.



Ook over de praktische kant van de trendboeken is zorgvuldig nagedacht. De trendboeken moeten natuurlijk wel gebruiksvriendelijk zijn. Het formaat en de vorm zijn heel bewust gekozen. De trendboeken bestaan uit vierluiken per thema, zodat alle bijbehorende kleuren in een oogopslag te zien zijn. Een nieuw overzicht bieden is dan ook een van de hoofddoelen van het Baars & Bloemhoff unikleuren trendboek. Daarom hebben Christoph en Daniera de navigatie door het stalenboek meegenomen in het ontwerpproces. Er is een toegankelijk kleurensysteem ontstaan met voor ieder thema een eigen boek. De elf kleurcategorieën komen samen in één geheel, waarbij de titels van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn. ‘Zo kun je de sfeer die je wil neerzetten sneller vinden’, licht Daniera toe.



In elk van de sferen is de signatuur van Raw Color te herkennen. De kleurstalen zijn vormgegeven als een grafisch spel van vlakken en lijnen. Naast kleine stalen zijn er ook een aantal grotere samples toegevoegd om meer feeling bij de textuur en het materiaal te krijgen. Soms zijn er meerdere uitvoeringen van één kleur beschikbaar, een hoogglans bijvoorbeeld. ‘Deze variaties creëren een mooie afwisseling in verschijning’, aldus Christoph. Christoph en Daniera verwachten dat het concept goed aansluit bij het ontwerpproces van interieurprofessionals. ‘Het zijn overzichtelijke Kleurenboeken geworden die inspelen op de werkwijze van de creatieve partij. Architecten en ontwerpers gaan vaak af op kleur en gevoel in plaats van een code. Daarom biedt de serie Baars & Bloemhoff Kleurboeken een onderscheidende combinatie van informatie en inspiratie, waarbij kleur en trends voorop staan.’

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen