Sluiten

In gesprek met Harm Rensink

Voor de tweede editie van ‘Binnenkijken bij’ gaan we in gesprek met Harm Rensink, ruimtelijk ontwerper en oprichter van Studio Harm Rensink. Nadat hij in 2008 afstudeerde aan Design Academy Eindhoven, begon hij zijn ontwerpstudio en werkte Rensink aan projecten voor onder meer het Stedelijk Museum Amsterdam, Philips Design en Messe Frankfurt. De focus ligt daarbij op het ontwerpen van ruimtelijke ervaringen en installaties voor exposities en interieur. Sinds 2017 werkt Harm Rensink samen met curator en set designer Lisanne Fransen voor de studio.



Vlisco, Museum Helmond: Gert Jan van Rooij

Waar komt je interesse in interieur / design vandaan en hoe ben je in de interieurwereld terecht gekomen? 

Ik heb gestudeerd aan de Design Academy te Eindhoven. Tijdens mijn studie aan de afdeling Man and Living heb ik me vooral gericht op het creëren van ruimtes en ruimtelijke ervaringen. Deze ruimtelijke ontwerpen hebben door de jaren heen een grote variatie aangenomen, maar een terugkerend element is dat mijn ontwerpen alle zintuigen activeren. De ontwerpen kunnen zowel hotels, tentoonstellingen, beurzen of belevingsinstallaties zijn. Wat altijd centraal staat, is dat deze ruimtes door publiek worden betreden, bewandeld of bewoond. 

Wat is kenmerkend voor jouw signatuur? 

Ik denk de zintuigelijke ervaring van ruimte door middel van uitgesproken kleur- en materiaalgebruik. Ik wil dat de bezoeker wordt geprikkeld en verrast, wanneer hij of zij de ruimte binnenstapt. 

Future Bodies, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch: Barbara Medo 

Met welke materialen werk je het liefst en waarom? 

Er is niet één specifiek materiaal dat ik graag gebruik. Met de studio richt ik me steeds meer op het gebruik van duurzame en recyclebare materialen en constructies. Veel van de ontwerpen die ik creëer, met name de expositieontwerpen, zijn van tijdelijk aard. Daarom vind ik het belangrijk, zowel voor mezelf als voor mijn klanten, om bewust om te gaan met materialen en hun toepassing. Voor het bekleden van plaatmaterialen kies ik vaak voor Sibu texturen en de verfijnde kleuren van Abet Laminati.



Modebelofte, Digital Realists: Barbara Medo

Welke projecten geven je persoonlijk de meeste voldoening?  

Ik geniet enorm van de commissies van klanten, maar vind het daarnaast erg belangrijk om zelf geïnitieerde projecten te blijven doen. Een voorbeeld hiervan is de Modebelofte, waarvoor ik samenwerk met Niek Pulles en Ellen Albers. De Modebelofte is een platform dat jonge mode talenten viert met een jaarlijks terugkerende expositie tijdens de Dutch Design Week. De expo toont de meest innovatieve modetalenten van over de hele wereld. De expositie van de Modebelofte wisselt elk jaar van locatie en geeft ons de kans om de ruimte volledig naar onze eigen hand te zetten. Zo hebben we afgelopen Dutch Design Week een holografisch doolhof gecreëerd van folies, dat de bezoeker in een staat van desoriëntatie bracht. Voor de expositie hebben we, in samenwerking met studenten van de Fontys Hogeschool, displays ontwikkeld uit materialen van Sibu. De materialen hebben een breed scala aan funky tinten, zijn makkelijk te verwerken en creëren een enorme impact op de ruimte. 


Aan welke criteria moet volgens mij een goed ontwerp voldoen? 

Het belangrijkste is dat een ontwerp de emotionele reactie ontlokt die in een ruimte centraal staat, of dit nou ontspanning of extase is. 



The Gijs + Emmy Spectacle, Stedelijk Museum Amsterdam: Gert Jan van Rooij 

Wat is je droomproject?

Dromen zijn er nog veel. Hoog op het lijstje staat het vormgeven van een opera, een modeshow of het privé interieur voor een zeer uitgesproken klant. 

Welke trends, nieuwe technieken of ontwikkelingen beïnvloeden je op dit moment? 

De tijdsgeest van nu vertelt veel over de toekomst, dus dat vind ik zeker belangrijk om mijn ruimtes relevantie te geven. Ik ben erg gefascineerd door materialen en producten die transformeren, bijvoorbeeld lenticulaire en iriserende materialen, maar ook hout kan disruptief werken, als het goed is ontworpen. 



Cool Japan!, Museum Volkenkunde: Barbara Medo

Welke kant van design zou je nog willen ontdekken? 

Sporadisch ontwerp ik meubels die worden gebruikt in exposities en interieurs die ik vormgeef. In de toekomst zou ik meer tijd willen maken voor meubelontwerp binnen mijn praktijk. 

Waar ligt je focus voor de toekomst? 

Naast mijn opdrachten in Nederland, hoop ik ook meer buitenlandse projecten op te pakken. Bovendien zou ik me meer willen richten op particuliere inrichtingen, naast de expositieontwerpen die ik nu doe.



Raad voor Cultuur: Mike Roelofs

De eerste editie van 'Binnenkijken bij' met ontwerpend meubelmaker Rens van Bemmel gemist? Lees het hier terug. Benieuwd wie we de volgende keer interviewen? Houd onze website en social media kanalen in de gaten om het te ontdekken. Tot de volgende!

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen