Sluiten

Binnenkijken bij Format

Floor Siteur (30) en Jikke Snelleman (28) delen niet alleen de liefde voor elkaar maar ook voor het creëren van bijzondere interieurs. Het uitdenken en ontwerpen van interieur oplossingen; daar zijn ze goed in. Ze houden ervan als het niet alleen esthetisch maar ook praktisch klopt. We zijn benieuwd waarom ze doen wat ze doen. Tijd voor een kop koffie bij hun toffe bedrijf Format in Nieuwersluis.


Laten we maar gelijk met een clichévraag beginnen; Wanneer en op welke manier is Format ontstaan?

Floor weet als kleine hummel al dat hij interieurbouwer wil worden. Het is voor hem daarom niet meer dan logisch zijn schoolcarrière hierop af te stemmen. Na het afronden van zijn studie aan het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam, werkt hij een aantal jaar in loondienst als interieurbouwer. Daarna begint hij voor zichzelf. In deze tijd leert hij Jikke kennen, een gedreven marketeer met een ondernemersdroom.

Jikke: “Alweer 3 jaar terug hebben we, naast onze gewone baan, Format opgezet. Altijd met de gedachte om er ooit volledig voor te gaan. We onderzochten de markt en een manier om het anders aan te pakken dan de reguliere interieurbouwer. Hipper en wat minder conservatief. Met mijn marketing achtergrond en drive om te ondernemen vond ik het tof én interessant om dit serieus maar wel als side project op te gaan pakken. We ontwikkelden een huisstijl, bouwden een website en maakten content. Daarna zijn we begonnen.”

Floor vult aan: “We draaiden Format dus al 2 jaar naast onze ‘gewone baan’. Voor mij was dat mijn eigen meubelmakerij en Jikke had nog een functie als fulltime marketeer. Vorig jaar, toen door covid veel zomervakanties ingeruild werden voor een nieuw interieur wisten we het zeker: ‘Let’s do it!’. Naast dat dit de perfecte timing was, moest het ook wel. We konden het simpelweg niet meer combineren met onze onze fulltime jobs. Dus ik stopte met mijn bedrijf en Jikke zei haar baan op.”

Jullie zijn naast collega’s ook partners, hoe gaat dat?

Floor: “Ik heb mijn deel en Jikke heeft haar deel en daar laten we elkaar lekker vrij in. We blijven ook vooral doen waar we goed in zijn. Ik ben de vakman die mooie interieurs wil maken en ontwerpen. Jikke vult dat als projectmanager en marketeer perfect aan. Zij is strategisch ook goed.”

Jikke: “Daar waar Floor super technisch is, dat is natuurlijk zijn vak, ben ik juist heel erg communicatief en goed in het managen van een project. De meeste projecten komen rechtstreeks via Instagram bij mij binnen. Ik neem het voortraject voor mijn rekening. Het contact gedurende een project loopt altijd via mij. Als de deal gesloten is, gaat Floor technisch aan de slag. Zo hebben we een goede verdeling gevonden die precies bij ons past.”

Heeft het afgelopen jaar bij jullie veel in beweging gezet of is alles nog bij het oude gebleven?

Floor: “Doel je op covid? Voor Format heeft dat absoluut een positieve werking gehad. Maar ook zonder dat kunnen we soms bijna niet geloven wat we afgelopen jaar allemaal gerealiseerd hebben. Dat is best tof en daar zijn we echt wel trots op!”

Wat maakt jullie aanpak uniek?

Floor: “Jikke, ik en ons montageteam zijn het gezicht van Format, maar we kunnen dit natuurlijk niet alleen. Omdat het een hele investering is om een werkplaats in te richten, zijn we gaan kijken of dit ook op een andere manier kon. Het resultaat werd een uniek partnership met een productiebedrijf. Op deze manier kunnen we strak plannen en halen we altijd onze deadlines. Zo doen we geen concessies in kwaliteit en blijven wij het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor onze opdrachtgevers.”

Jikke: “Onze meeste leads halen we binnen via Instagram. Ik denk dat we ons op dat vlak onderscheiden. Dit was ook ons doel. We wilden zo de interieurbranche wat ‘ophippen’ & toegankelijker maken. Bijvoorbeeld voor starters die willen investeren in een mooi en duurzaam interieur. Dan kom je vaak bij custom-made uit en daar hangt een prijskaartje aan. Om deze reden zijn we al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een meer toegankelijke vorm van design.”

Op welk project zijn jullie het meest trots?

Floor: “Dat is toch wel het inrichten van een volledig woonhuis in Gouda. Hier waren we al betrokken bij het project tijdens de bouw van de woning. Samen met de opdrachtgever bepaalden we het design, de functionaliteit en constructie.”

Jikke: “Om tot de materialisatie te komen zijn we met de opdrachtgever naar Broeinest Amsterdam gegaan. Dit is voor ons écht een toegevoegde waarde omdat je de klant letterlijk meeneemt in het ontwerp. Mensen willen het materiaal kunnen zien en voelen. Zo’n dagje Broeinest draagt niet alleen bij aan de beleving van materiaal maar geeft ook een persoonlijke touch aan het proces.”

Welke materialen werden in dit project toegepast?

Floor: “Voor de keuken hebben we Oak Smoaked Robusta uit de Querkus collectie gebruikt. Dit past goed bij de massief eiken zwevende traptreden. Het eiland is gemaakt van HI-MACS® S028 Alpine White in combinatie met Oak Natural Allegro van Querkus. Net zoals de gangkast. Dezelfde structuren met verschillende kleuren, dit maakt het zo chique.”


Met wat voor type materialen werken jullie het liefst?

Floor kiest voor het populaire eiken fineer uit de Querkus collectie van Decospan. “Dit is momenteel écht een hype.” Hoewel hij zelf soms liever met essen of lichtere houtsoorten zou willen werken. Jikke gaat voor HI-MACS®. “Buiten dat het er esthetisch uitziet is het materiaal ook super praktisch. Het feit dat het thermisch vervormbaar is waardoor je het in de perfecte shape kunt brengen vind ik iets tofs. Het is een innovatief product waar je veel kanten mee op kunt. Dat maakt het ook praktisch. De connectie tussen esthetiek en functionaliteit is iets wat ik erg belangrijk vind. Daar sluit dit materiaal goed bij aan.”

Hoe komen jullie tot de juiste materiaalkeuze?

Floor: "Dat ligt altijd aan de opdracht en de opdrachtgever(s). Heb je huisdieren, zijn er kinderen, koken jullie veel... Dit zijn vragen die we altijd stellen. Een gezin met jonge kinderen kiest bijvoorbeeld eerder voor een FENIX HPL dan voor spuitwerk, omdat het veel sterker is."

Voor kleinere projecten staat op het kantoor bij Floor en Jikke een sample kast. De klant kan daar diverse stalen zien. “Als onze opdrachtgever de materialen beter wil bekijken of op groter formaat verwijzen we ze altijd door naar één van de Broeinest locaties.”

Welke interieurrealisatie staat nog op jullie wensenlijst?

Na een korte stilte komen Floor en Jikke tot de conclusie dat ze het afgelopen jaar al veel mooie projecten hebben gerealiseerd. Een voorbeeld is een supertof project met Studio Ruim, volgens de jonge ondernemers een van de beste architecten.


Laten we dan ook maar met een cliché vraag afsluiten. Hoe ziet de toekomst van Format eruit?

Floor zegt: “Onze droom is wel om op korte termijn een kleine showroom te kunnen openen.” Jikke vult aan: “Het lijkt me gewoon tof om uiteindelijk samen met een goed team te werken aan een gezamenlijk doel of project. Buiten dat het gezellig is, kun je elkaar scherp houden en daardoor mooier resultaat leveren.”

Floor: “We zouden het heel gaaf vinden als Format in de picture is wanneer er in de Randstad naar maatwerk wordt gezocht. Jikke sluit af met: “En ondertussen dromen we verder over een eigen showroom of een gezellige vrijmibo met collega’s. We zitten sowieso niet stil. In de tussentijd werken we door aan de re-branding om Format nog beter op de kaart te zetten!”

Credits

Het bedrijf Format
Het verhaal Floor Siteur & Jikke Snelleman
Foto's door Ronald Smits
Tekst door Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen