Sluiten

Baars & Bloemhoff toen, nu en dan

In gesprek met Frank Geerts. Directeur Pfleiderer Benelux en leverancier eerste uur. Baars & Bloemhoff, opgericht in 1972 door Goodwin Baars & Gerard Bloemhoff. Met hun gedreven handelsgeest introduceerden zij als eerste in Nederland Pfleiderer producten op grote schaal. Dat begon met de HPL platen van Duropal. Later kwam hier ook Thermopal gemelamineerd spaanplaat bij. 50 jaar later is Baars & Bloemhoff uitgegroeid tot de grootste plaatmaterialen leverancier van Nederland. En dat vieren we met een jubileummagazine. In elke editie gaan we in gesprek met bekenden uit de branche, leveranciers, medewerkers of oudgedienden. Deze keer met Frank Geerts, Directeur Benelux bij Pfleiderer. 

Laten we je eerst even voorstellen, wie ben je en wat doe je? 

“Frank Geerts, 61 jaar, getrouwd en vader van drie dochters. Als directeur van Pfleiderer ben ik verantwoordelijk voor de producten op de Benelux-markt. Ik ben actief op de voorgrond aanwezig. Als directeur moet je niet hoog in de toren gaan zitten maar gewoon meedoen. Dus ik zit graag bij onze klanten, coach een team van zeven collega’s in ons designcentrum in Den Bosch en ben zeer nauw betrokken bij onze dealers in België en Nederland.”  


Tijdens zijn entree in Broeinest Eindhoven maakt Frank eerst een praatje met alle aanwezige collega’s.

“Ik vind dat je iedereen moet groeten, even horen hoe het gaat. Van werkplaats tot verkoopkantoor, iedereen is even belangrijk.  We doen het samen, als er ergens een schakel wegvalt dan gaat het mis.” 

Kun je jouw eerste herinnering aan Baars & Bloemhoff nog voor de geest halen? 

“Jeetje, ja dat is even geleden. Ik ben sinds 1998 bij Pfleiderer en in 1999 werd Baars & Bloemhoff overgenomen door DSG. Het eerste wat me te binnen schiet is dat ik destijds dacht: Wauw, wat een waanzinnig grote voorraad ligt hier in het magazijn! Dat was echt uniek in de wereld van platenleveranciers.”  

“De start van Baars & Bloemhoff was voor mijn tijd. Gerard Bloemhoff en Goodwin Baars waren vertegenwoordiger bij de Rote Westzaan (vroeger Houthandel Rot). Ze hadden daar samen een houthandeltje en kochten toen Duropal bij Houthandel de Bruijn, destijds Pfleiderer dealer. Het mooie was, een half jaar later was Baars & Bloemhoff Duropal dealer en kocht de Bruijn bij hen! Dat zegt genoeg over hun gedreven handelsgeest. Goodwin en Gerard waren echte pioniers. Super enthousiast, gek van hun bedrijf en organisatie. Ze waren dag en nacht bezig de grootste te worden en de beste te zijn in de interieurbouwwereld.” 

Heb jij Gerard en Goodwin zelf nog gekend? Of misschien wel met hen samengewerkt? 

“Jazeker! Ik heb met beide heren 2 jaar lang zeer intensief contact gehad. Ik herinner me mijn eerste afspraak nog goed. Ik wist dat Gerard al vroeg op de zaak was, dus stelde ik voor om er om half acht te zijn. Nou mooi niet hoor, doe maar half twaalf! Die eerste afspraak mocht ik gelijk mee naar een restaurant. Ik wilde een uitsmijter bestellen, maar dat werd niet geaccepteerd. Het moest een voor-, hoofd- en nagerecht worden! En een flesje wijn erbij, ja hoor dat was nog in die tijd. De afspraak was om een uur of vier klaar, de dag kapot en ik helemaal gaar. Vanzelfsprekend werd er ook strategisch overlegd. Die twee mannen hadden er zoveel plezier in!” 


Gekeken vanuit het perspectief van het merk Pfleiderer. Hoe zie jij Baars & Bloemhoff, wat maakt ze uniek?

“Daar hoef ik niet lang over na te denken. Ze zijn fantastisch online georganiseerd. Verreweg de beste op dit moment. Daar kan ik Baars & Bloemhoff alleen maar een hele grote pluim voor geven, dit doen ze echt heel goed. En de grote voorraden natuurlijk.” 

Waar ben je het meest trots op in de samenwerking met Baars & Bloemhoff?

“Betrouwbaarheid, eerlijkheid en openheid. Dat we samen open discussies kunnen voeren en continue proberen strategisch vooruit te denken. We doen het echt samen, werken samen in projecten en bezoeken gezamenlijk architecten. Als een architect Pfleiderer voorschrijft komt de opdracht een keer bij de interieurbouwer terecht. Dan wil je er ook voor zorgen dat je samen de opdracht krijgt.” 

De DST-collectie 2022-2024 is de laatste release van Pfleiderer, kun je al iets zeggen over 2025? 

“Het is erg vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar duurzaamheid en circulariteit is erg in ontwikkeling. We zijn onder andere bezig met een meer duurzame collectie van dragermaterialen, misschien wel een vegan variant. Omdat we vooral decoratief plaatmateriaal willen blijven ontwikkelen, is het van belang dat de drager van een decoratieve laag moet kunnen voorzien. Dat vergt wat onderzoek.” 


Hoe zie jij de toekomst van de interieurbouwbranche? Wat staat de interieurbouwer nog te wachten in de nabije toekomst?  

“Het circulaire aspect staat zeker hoog op de agenda. Dit zal ook steeds meer standaard worden. Wat doe je met je plaat na 20 jaar? Vroeger werd het verbrand, nu willen we alles hergebruiken. Dit doen we al. Voor onze nieuwe spaanplaten worden geen bomen meer gekapt. Ook werken we samen met onze dealers door restmaterialen te verzamelen, op te halen en daar nieuwe platen van te maken. Dit doen we samen met Greenwaste en Houtdrogerij Friesland. Inmiddels zijn er al zo’n 50 interieurbouwers die hier mee werken. Ook voor de kleine interieurbouwers wordt aan een pilot gewerkt om restmateriaal te hergebruiken.” 

“Verder is de branche bekend met het steeds duurder worden van de grondstoffen. Dat zal het komende half jaar nog niet anders zijn verwacht ik. In 2021 hebben we een heel goed jaar gehad. Goede markt, grote voorraden. Maar dit zal zich op den duur ergens gaan compenseren. Ik zie de toekomst overigens met vertrouwen tegemoet. En daarover gesproken, betrouwbaarheid blijft een belangrijke USP. Doe wat je belooft. Voor 99,9% doen wij dat. Koop je Pfleiderer dan zit je safe. Een mooie kleur en structuur is belangrijk, maar levertijd is vaak cruciaal. Baars & Bloemhoff draagt hieraan bij omdat zij uit hun gigantische voorraden supersnel kunnen leveren.” 


Wat is volgens jou het grootste verschil tussen Baars & Bloemhoff toen (vroeger) en nu? 

“In eerste instantie de opkomst van ‘online’. De fysieke contacten zijn minder dan vroeger. Dat is echt wel een grote verandering. Ik vind het absoluut mooi al die digitale ontwikkelingen en sta er zeker voor open. Maar voor mij zal het altijd een combinatie blijven van on- en offline. Tijdens fysieke afspraken is er gewoonweg meer interactie. Daarnaast hebben eindklanten nu (online) veel meer keuze, kunnen ze beter vergelijken. Toch verwacht ik dat onze handel een gunfactor zal blijven houden. Contacten zijn dus heel belangrijk.” 

“Een ander contrast is de centralisering. Vroeger waren er nog allerlei vestigingen die allemaal hun eigen voorraad hadden. In Spijkenisse, Amsterdam, Nieuwegein, Eindhoven/Son, etc. Na de overname in 1999 is alles gecentraliseerd in Zaandam.  Later kwamen daar de Broeinest locaties met de verkoopkantoren erin erbij. Ook daar is Pfleiderer partner, zodat onze collecties op alle locaties op groot formaat te bekijken zijn. Voor ons is het grootste verschil dat er vroeger veel meer werd gesproken over Thermopal en Duropal en dat de nieuwe generatie ons echt Pfleiderer noemt.” 

Pfleiderer bestaat al meer dan 125 jaar, wat kan Baars & Bloemhoff nog van jullie leren? 

“Haha, dat is een goede vraag! Dat weet ik zo direct niet. Ik denk dat wij vooral iets van Baars & Bloemhoff kunnen leren, als het over online gaat. Zij hebben dit echt goed in de smiezen.” 

Maar ik blijf het zeggen, leg uit wat je doet. De binnendienst heeft een belangrijke rol, op die manier verbind je de kracht van online met het persoonlijke aspect. En blijf strategisch praten met je klant, onder het genot van een kopje koffie.”  

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Willeke Machiels
Tekst Eva van Ooijen
 

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen