Krijg je ons telefonisch niet te pakken? Stuur ons dan een 
mail of bel jouw contactpersoon op zijn/haar mobiele nummer. 

Sluiten

FINSA, gouden combinatie van perfecte dragers en decoren

Al sinds de jaren dertig pionier op het gebied van constructieve plaatmaterialen als spaanplaat, MDF en hun unieke SuperPan. Zo’n twintig jaar geleden sloeg de vlam in de pan toen Baars & Bloemhoff een aanvullende partner in decoratief plaatmateriaal zocht. Het van oorsprong Spaanse familiebedrijf FINSA bleek de perfecte match. Met als bijkomend voordeel: hun volmaaktheid in kwaliteit van dragermaterialen. Erik Rozendal (Category Manager bij Baars & Bloemhoff) gaat in het kader van 50 jaar Baars & Bloemhoff in gesprek met Erik Roland (Managing Director FINSA BV).


Voor de mensen die jou nog niet kennen, wie ben je en wat doe je precies?

Ik draai al een tijdje mee en ben al 32 jaar Managing Director bij FINSA BV. Wat veel mensen niet weten is dat ik half Zweeds, half Nederlands ben. En verder echtgenoot, vader van twee dochters en fervent vinylverzamelaar. Geboren en getogen in Amsterdam en opgegroeid in Boxtel. Uiteindelijk ben ik van daaruit voor mijn studie naar Vlissingen gegaan, de HEAO op de Hogeschool Zeeland. Ik wist al vroeg dat ik iets met Spaans wilde gaan doen en de HZ bood Spaans aan naast Economie. Bij die studie hoorde ook een stage en zo kwam ik bij FINSA terecht, waar ik na mijn stage een aanbod kreeg. Ze werkten toen nog met een agent in Rotterdam maar wilden graag iemand voor zichzelf in die rol hebben. Dus werd ik met een zak geld naar Rotterdam gestuurd om die agent te vertellen dat zijn werk erop zat. En zo zat ik zelf met m’n 23 jaar op het kantoor van FINSA in Rotterdam!”

“Niet lang daarna kwam er een haven vrij in Vlissingen, een eigen haven dacht ik, dat moeten we hebben! Dus toen zijn we langzaamaan die kant op gegaan, dat was in 1991. En van daaruit zijn we steeds groter geworden. In het begin ging ik met een plank onder m’n arm naar de klanten toe, zo van: ‘Dit hebben we!’.”

In eerste instantie concentreerde FINSA zich vooral op constructieve materialen. Vanaf wanneer zijn jullie je ook op decoratief gaan focussen?

“We waren al pioniers op het gebied van kwalitatief hoogwaardige specials op constructief vlak, bijvoorbeeld platen van 70mm dikte. Hierdoor hadden we al contacten met Stiho en Baars & Bloemhoff. Totdat jullie op zoek waren naar een tweede decoratieve partij naast Pfleiderer. Wij hadden inmiddels onze koers ook deels richting het decoratieve verlegd omdat we ons niet alleen op de constructieve specials wilde richten.”

“In Zuid-Europa waren we al marktleider van decoratief plaatmateriaal. De doorbraak hier kwam eigenlijk pas echt toen we het decoratieve materiaal gingen combineren met de dragers. Dat is onze gouden formule. We waren goed in decoratief maar niet beter dan een ander. Maar wij hadden wat te combineren. De plaat eronder was namelijk wel significant beter. En toen is het echt gaan rollen, dat was de eerste stap richting de interieurbouwers.”


Was dat ook de start van de inmiddels beroemde Gama Duo collectie?

“Nee dat begon met een verzoek van Baars & Bloemhoff om een soort huismerk te ontwikkelen. De ‘ABC collectie’ met een stuk of 20 decoren. Omdat wij in Nederland toen nog niets deden op decoratief vlak besloten we dat aan te pakken. Tijdens het eerste fabrieksbezoek van Baars & Bloemhoff aan Galicia in Spanje kregen ze wel in de smiezen dat FINSA wat meer in zijn mars had dan een plaatje van melamine voorzien. En toen is het Gama DUO verhaal begonnen. Daarmee hebben we breed op het hele assortiment ingezet.”

“Wij hadden al jaren gezien dat Baars & Bloemhoff vooruitstrevend en innovatief was en wisten dat dit enorm helpt om je product goed in de markt te zetten. En omdat we op decoratief dus nog wilden winnen hebben we voor de meest vooruitstrevende partij daarin gekozen. Daarnaast was het ook een familiebedrijf met veel van dezelfde kernwaardes als FINSA.”

Hoe is het familiebedrijf FINSA uitgegroeid tot wat het nu is?

“MDF was eind jaren zeventig in Nederland en de rest van Europa een heel nieuw materiaal. Begin jaren tachtig zijn wij begonnen met de productie daarvan. We exporteerden veel naar Duitsland, dat waren echt gouden tijden. Totdat ze in Duitsland ook zelf gingen produceren. Toen zijn we ons meer op specials gaan richten. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan platen van tachtig millimeter dik voor tafelpoten van acht bij acht centimeter. We zijn heel goed gaan luisteren naar de behoefte in de markt en dat doen we nog steeds, omdat we hier zo ‘in het hol van de leeuw’ zitten qua houtindustrie en innovatie. We luisteren, ontwikkelen mee en dankzij de wendbare Spanjaard die technisch ontzettend goed onderlegd is kunnen we heel vlot de marktbehoefte vertalen naar productinnovatie.”


Hoe is de rol van Baars & Bloemhoff in dit geheel van ontwikkelen en innoveren?

“Onze technische buitendienst met kennis van interieurbouw gaat samen met de dienstdoende buitendienst collega van Baars & Bloemhoff naar de klant. We bekijken het zo dat elk probleem een kans of mogelijkheid in zich herbergt. Door de korte lijnen tussen onze mensen in Nederland en Spanje kunnen we direct actie ondernemen. Als dat niet voldoende is laten we iemand van Spanje deze kant op komen.”

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n kans of mogelijkheid die in het verleden ontstaan is? 

“Audi zocht voor hun showrooms wereldwijd naar een MDF door-en-door zwart met wat minder pigment en meer houtlook. Wij hebben op die vraag intern een ‘Audi-kwaliteit’ gedefinieerd. Dit is hoe we ons kunnen onderscheiden. Met onze relatief kleine productie-eenheden kunnen we toch een afwijkend recept maken.”

Gekeken naar Baars & Bloemhoff door de FINSA bril, wat maakt ze uniek volgens jou?

“Vooral het meegaan met de markt, innovatief zijn. Ik vind dat Baars & Bloemhoff heel sterk ingezet heeft op digitaal, daar zijn jullie echt koploper in. Maar daarnaast ook de menselijke benadering en de ondersteuning voor het goede doel vind ik heel belangrijk.”


Waar ben je het meest trots op in de samenwerking met Baars & Bloemhoff?

“Op persoonlijk vlak is dat absoluut de bouwreis naar Cambodja die ik vanuit de Stiho Groep (DSG) in 2016 mocht maken. Samen met medewerkers, klanten en leveranciers de handen uit de mouwen steken voor Habitat for Humanity. Op die manier leer je de organisatie echt op een andere manier kennen. Dan heb je het niet meer alleen over condities en prijzen. Ik heb daar echt vriendschappen voor het leven gesloten.”

“Op professioneel vlak natuurlijk de introductie van onze SuperPan decoren in Nederland. Gama Duo op SuperPan hebben we dankzij Baars & Bloemhoff goed in de markt kunnen zetten. De samenwerking is fijn. We hebben nauw en persoonlijk contact, dat is mooi.”

Wat kan de interieurbouwer nog van FINSA verwachten de komende tijd? 

“We zullen altijd blijven inzetten op perfectie en afwerking van plaatmateriaal en nooit concessies doen aan de kwaliteit. We zijn bezig met een nieuwe lichtgewicht plaat en een 100% bioplaat, maar het is nog te vroeg om daar meer over te zeggen. In 2024 komt de nieuwe collectie weer uit en in 2023 komt er een update in de huidige collectie.”

“Ook hebben we onlangs onze nieuwe huisstijl en propositie gelanceerd in Madrid. Omdat we zo flexibel en klantgericht zijn hebben we een breed assortiment aan producten. Met onze nieuwe website maken we heel duidelijk onderscheid tussen ‘Tech’ en ‘Design’. Waarbij we voor de makers een robuust materiaal willen aanbieden dat ook aantrekkelijk is voor design.”


Wil je Baars & Bloemhoff nog wat meegeven?

“Ik ben gewoon heel blij met de samenwerking die ik heb met Baars & Bloemhoff. De intermenselijke contacten die in de loop van de jaren zijn ontstaan. En dat wil echt niet zeggen dat het nooit kan clashen op zakelijk vlak, dat zou ook niet goed zijn. Het is gewoon een goede match. De openheid van beide kanten kenmerkt ons!”

INTERVIEW CREDITS

Fotografie Finsa
Tekst Eva van Ooijen

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen