Sluiten

Transitions III: Floris Wubben // Crystal Shift & Twist

Floris Wubben presenteert een collectie van verlichtingsobjecten, Crystal Shift en de daar uit voortgevloeide serie Crystal Twist. In zijn onderzoek naar de esthetiek van gebroken objecten kwam hij uit bij het Solid Surface materiaal HI-MACS. Na het materiaal te verwarmen kan het worden gescheurd met een door Wubben zelf ontwikkelde tool. Hiermee haalt Wubben de normaal verborgen kern naar het oppervlak en geeft het een prominente rol in zijn ontwerp. Daarmee zet hij het anders zo gladde en zachte materiaal geheel naar zijn eigen hand en krijgt het een organisch en rauw karakter. Verschillende lagen van gescheurd HI-MACS creëren een bijzondere dieptewerking in beide series. Waar Crystal Shift bestaat uit golvende lijnen, is Crystal Twist opgebouwd uit spiraalvormen. In de nieuwe Twist serie heeft Wubben wit en gekleurd HI-MACS gecombineerd, waarbij de kern van het materiaal onder invloed van verlichting naar boven komt en er een spectaculaire schaduw- en dieptewerking ontstaat.

Toegepaste materialen

Over Floris Wubben

Experimenteren met materialen en hun bijzondere eigenschappen visualiseren, daar weet deze veelbelovende ‘Transitions III’ ontwerper wel raad mee. Met zijn bijzondere aandacht voor onderzoek, ambacht en het natuurlijke proces, weet Floris Wubben objecten op een wel heel vernieuwende wijze vorm te geven. Floris past materialen toe zoals je ze nog nooit gezien hebt. Hoe hij dat doet? We nemen een kijkje in zijn wonderlijke ontwerpproces.




Het begon allemaal tijdens zijn opleiding aan het Sint Lucas, waar Floris zijn visuele kracht ontdekte en zijn focus verlegde van 2D naar 3D ontwerp. Een studie Interieurvormgeving & Design aan Thomas More leek daarom een logisch vervolg. Al snel bleek dat het creëren van een volledige omgeving zo groots was, dat hij zich op een kleinere schaal richtte. Floris sloot zijn creatieve studieperiode af met nog één opleiding, Meubelontwerp. En met succes. Het leidde hem naar wie hij nu is als designer. Na zijn debuut op DDW in 2008, werd een jaar later Studio Floris Wubben opgericht.

Rauwe ambacht en custom-made machines

Doordat Floris zich van begin af aan bezighield met natuurlijke elementen in zijn ontwerpen, werd hij al snel als eco-designer bestempeld. Maar dat hokje ‘eco-designer’, daar voelde hij zich niet bepaald in thuis. Veel liever wilde Floris de potentie van levendig materiaal laten zien onder invloed van zijn natuurlijke ontwerpproces. Zijn werk begeeft zich daar waar menselijke ambacht en natuurelementen elkaar ontmoeten. Zo ontstaat vrijwel ieder object vanuit zijn zelfontworpen machines en technieken. Deze machines vormen een essentieel onderdeel van zijn creatieve proces. De menselijke handeling is daarbij minimaal, terwijl het juist een ingrijpend effect heeft op het eindresultaat.



Neem zijn collectie ‘Pressed’. De keramieken vazen en tafels symboliseren de betekenis van de menselijke handeling tijdens het maakproces. Die menselijke touch gaat tegenwoordig al snel verloren tijdens een industrieel proces en al helemaal bij massaproductie. Door zelf een persmachine te ontwikkelen, kan Floris machinaal een serie producten maken waarbij er niet een vaas of tafel hetzelfde is. Zo zijn de verschillende profielen binnen de machine enorm bepalend voor het eindproduct. Net als de manier waarop de ontwerper de machine beweegt. Het resulteert in organische én ritmische structuren. Afgewerkt in verschillende kleuren, mat of glanzend, krijgt ieder product uit de ‘Pressed’ collectie een uniek en sculpturaal karakter.

De ware natuur van materiaal

Zelfs het normaal zo gepolijste porselein weet Floris naar zijn typische, natuurlijke en rauwe signatuur te vertalen. Onder invloed van water en temperatuur creëerde Floris zijn ‘Erosion’ collectie. Met een gasbrander ging hij het ongebakken porselein te lijf en toverde het om naar kommen, kopjes en potten. Door de hitte ontstaan er lagen van barsten, kleuren en lijnen. Ook hierbij maakt een kleine verandering in het proces, zoals de afstand tussen het porselein en de brander, al een wereld van verschil voor het uiteindelijke materiaal en product. Het verfijnde karakter van porselein keert terug in de slanke vormen van de objecten, een geweldig contrast met de rauwe textuur.




Met zijn design toont Floris de ware natuur van een materiaal, terwijl het tegelijkertijd een nieuw gezicht krijgt. Door verrassende texturen en materiaalcombinaties bijvoorbeeld. Denk: wilgentakken en kunststof. Hiermee creëert de ontwerper een verfrissend perspectief op zowel materiaal als de rijke en levendige natuur. In zijn creatieve proces volgen de verschillende ontwerpen elkaar op door de ontwikkeling van nieuwe technieken en machines. Ook voor dit project richt Floris zich op de creatie van maakprocessen en machines. Het is wel duidelijk dat Floris zich normaal gesproken op een heel ander terrein begeeft, wat materiaalgebruik betreft. Voor  zijn ‘Transitions III’ designcollectie gaat hij aan de slag met onze decoratieve materialen. Door zeer verrassende toepassingen neemt het 2D-materiaal ongekende vormen aan en krijgt het een geheel nieuwe benadering. To be continued!


Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen