Sluiten

Transitions III: Bart Joachim van Uden // Romancing the Stone

Het spelen met perceptie, dat kan Bart Joachim van Uden als geen ander. Voor ‘Transitions III’ verrast Bart Joachim met Abet Laminati digiprint en een spaanplaat constructie. Google Earth beelden van ongerepte landschappen ogen hoog van boven als chic natuursteen, zoals ook de vormentaal naar het gebruik van marmer verwijst. Het contrast tussen het ruwe spaanplaat en de HPL toplaag is enorm. Hierbij is het de kunst om een vorm te creëren die aansluit bij het materiaal, zodat ze samen één verhaal vertellen. De vorm is een reactie op het materiaal, waarvoor Van Uden zijn inspiratie haalde uit klassieke toepassingen van marmer in paleizen uit de Italiaanse Renaissance. In die tijd werd marmer al slechts als toplaag toegepast, net als Van Uden nu met Abet digiprint HPL doet.


Over Bart Joachim van Uden

De nieuwe lichtingen afgestudeerden van Design Academy Eindhoven barsten van het talent. Zoveel talent, dat maar liefst de helft van de ‘Transitions III’ ontwerpers tot voor kort op de Design Academy te vinden was. Deze drie jonge ontwerpers – die in 2015 of 2016 zijn afgestudeerd – sprongen met hun uitgesproken werk en materiaalgevoel bij ons in het oog. En de ontwikkelingen voor Transitions III zijn veelbelovend. Een van deze ontwerpers is Bart Joachim van Uden, wie we maar al te graag aan je voorstellen.

Met twee afstudeerprojecten zet je jezelf sowieso op de kaart, maar de werken van Bart Joachim van Uden waren beiden wel heel imposant. Met ‘Cathedral’ maakte hij genoeg indruk om aan te schuiven bij Maarten Baas tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door. En zijn werk ‘Marble Earth’ toonde hij op diverse designbeurzen, zoals OBJECT.

Een kathedraal van ambachtelijk klei

Het eerste werk, ‘Cathedral’, maakte Bart Joachim samen met beeldend kunstenaar Rick Veugen. Hun diverse specialismen komen geweldig samen in het ambachtelijke object. Cathedral is een meer studies project, namelijk een replica van de kathedraal van Reims. Maar dan in klei, waarmee de jonge ontwerper aantoont een fijn gevoel voor materiaal en haar werking te hebben. Met de keuze voor klei benadrukt hij de rijke historie van de kathedraal en behoudt hij de ziel van het originele gebouw. Zo wordt het 1 op 100 schaalmodel toch een ontwerp van eigen hand.



Lagen van optische illusies

Waar Bart Joachim met ‘Cathedral’ de natuurlijke werking van materiaal liet zien, speelt hij in zijn werk ‘Marble Earth’ juist met de perceptie van materiaal. Ook bevraagt Bart Joachim het idee van een imitatieprint van hout. Normaal gesproken bestaan kasten namelijk vaak uit spaanplaat met een decoratieve toplaag. Die toplaag creëert dan slechts illusie van hout, terwijl het de werkelijke potentie van het materiaal niet omarmt. Zijn ontwerp geeft een geheel nieuwe lading aan de toplaag.



Bart Joachim verkende de wereld via Google Earth en verzamelde beelden van steenachtige berglandschappen. Van een afstand lijkt de kast gemaakt van marmer of natuursteen, van iets dichterbij denk je aan een decoratieve sticker. Maar wanneer je echt goed kijkt, herken je de uitgezoomde foto van de Himalaya. Zo krijgt de kast een zware en exclusieve look, terwijl het eigenlijk een heel licht en goedkoop meubel is. Bart Joachim houdt de kijker voor de gek door steeds een ander optische illusie te creëren.

Bart Joachim van Uden vervolgt het pad dat hij insloeg met zijn afstuderen. Voor ‘Transitions III’ doet hij verder onderzoek naar ogenschijnlijke tegenstellingen. Hij weet ons – en jou –  ongetwijfeld weer te verrassen door te spelen met het contrast tussen ‘echt’ en ‘nep’.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen