Sluiten

Transitions II presenteert: Grid van David Derksen

Voor David Derksen is de natuur in al haar facetten en vooral principes en processen die daaraan ten grondslag liggen zijn belangrijkste inspiratiebron. Bij hem vormen natuurwetenschappen vaak het uitgangspunt voor projecten en brengt hij dit subtiel over op de gebruiker of toeschouwer van zijn objecten. In praktijk leidt dit vaak tot een sterke focus op materialen. Hoe gedragen deze zich? Hoe verouderen ze? Hoe construeer je met een specifiek materiaal? Het ontwerpen en maken van objecten is als het ware het spelen met de krachten van de natuur. De eigenschappen van een materiaal en zijn productiewijze probeer hij altijd tot uitdrukking te brengen in het ontwerp. Voor Transitions II heeft David gekozen om met houtfineer te werken en de 'echtheid' van de toepassing van dit materiaal.

Concept

En dit concept geldt ook zeker voor zijn ‘Grid’ voor ‘Transitions II’. “Fineer heeft kwaliteiten omdat het ‘echt’ hout is en geen print of kunststof zoals melamine of HPL”, zegt David over het werken met de hout fineren uit het assortiment van Baars & Bloemhoff. “Meestal wordt het fineer ergens opgeplakt om een oppervlak eruit te laten zien als massief hout. Ik heb echter het fineer als op zichzelf staand materiaal gebruikt. Ik heb de eigenschappen van het materiaal benut, het is lichtgewicht en kan goed op trek belast worden maar niet op druk. Dit heeft als gevolg dat je er heel goed hangende structuren mee kan maken. Dit heeft geleid tot een serie van 3 ‘Space Dividers’ met elk een ander karakter die gaan over echt en onecht.”

Space Dividers

Het eerste object bestaat uit een open structuur van fineer dat in twee richtingen van dicht naar open verloopt. Deze kan als een ruimtelijke afscheiding dienen. Het fineer wordt hierdoor op een zo ‘eerlijk’ mogelijke manier toegepast. Voor het tweede object heeft David gekozen voor een lichtobject waarbij de LED-buizen in de fineerstroken hangen. Dit object kan een ruimte verlichten maar ook enigszins afscheiden.

Object drie lijkt een massief stuk van een boom maar is in feite een holle lichtgewicht constructie. Waar de andere twee objecten ‘eerlijke’ toepassingen zijn van fineer is dit object het meest ‘oneerlijk’. Van een boom wordt fineer gemaakt en vervolgens van het fineer een nep boom. Het feit dat zo’n zwaar ogend stuk hout aan het plafond hangt geeft dit object dan ook iets vervreemdends.

Productie en materialen

Het toegepaste houtfineer in de verschillende ‘Space Dividers’ is Shinnoki Vanilla Larch van Decospan. Een belangrijke troef van de Shinnoki plaat is zijn stabiliteit. Dankzij de mixmatch techniek heeft hij de looks en de eigenschappen van een massieve plaat, zonder de nadelen ervan. De 2.0 Collection van Shinnoki staat garant voor een uniforme kwaliteit met het natuurlijke, levendige aspect van hout dat zowel zichtbaar als voelbaar is.

De collectie bestaat in totaal uit een 17-tal decoren.

Biografie David Derksen

David Derksen studeerde in 2009 af aan de Design Academy Eindhoven en heeft in 2011 zijn MSc Industrial Design behaald aan de TU Delft. Na zijn afstuderen is hij zijn eigen studio gestart in Rotterdam onder de naam David Derksen Design. Inmiddels werkt hij voor merken, galeries en instanties waaronder New Works, Arco, Vij5, Transnatural, Gelderland, VIVID, Prins Bernhard Cultuurfonds. Daarnaast geeft hij les aan de afdeling Product Design op de Willem de Kooning Academie en is hij een van de initiatiefnemers van een collectief gebouw voor ontwerpers in Rotterdam. Bekende werken van David zijn de Copper Lights en het Transience Mirrors project waarin hij samenwerkte met Lex Pott. Daarnaast werkt hij ook veel aan experimentele projecten zoals de Oscillation Plates.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen