Creatief NL #4 | Onno Adriaanse

Een rauwe werkplaats in de creatieve broedplaats Sectie C, dat is de thuisbasis van Onno Adriaanse. Direct nadat hij afstudeerde aan de Design Academy Eindhoven, opende Studio Onno Adriaanse zijn deuren. Onno werkt op het grensgebied tussen kunst en design, wat resulteert in unieke meubelstukken en installaties. Bij binnenkomst in de studio voel je dat het echt een makers place is, waar volop wordt geëxperimenteerd met vormen en materialen. Materiaal is vaak het startpunt van zijn ambachtelijke ontwerpproces. Van installaties tot aan productontwerp, het is bijzonder materiaalgebruik dat centraal staat. Bijvoorbeeld doordat het speelt met je perceptie, of juist een unieke combinatie van vorm, licht en materiaal is. Daar wilden wij natuurlijk meer over weten!



Waar komt je interesse in interieur/design vandaan en hoe ben je in de interieurwereld terecht gekomen?

Ik kom uit uit een creatief gezin. Zodoende kwam ik al van jongs af aan in aanraking met kunst en cultuur en bezochten we allerlei musea. We woonden in Haarlem, waar mijn ouders een galerie en modewinkel hadden. Mijn creativiteit uitte ik vroeger vooral door te tekenen en schilderen, totdat 3D vormen en objecten meer mijn interesse wekten. Die ruimtelijkheid vond ik interessanter. In 2008 ging ik naar de open dag van Design Academy Eindhoven, en ik was meteen verkocht. Daar volgde ik de opleiding ‘Man and Activity’, voornamelijk gericht op productontwerp. Tijdens mijn studie kwam ik al snel tot de conclusie dat ik mijn eigen studio wilde starten. Alleen dat geeft me de mogelijkheid om alles uit te proberen, mijn eigen visie verder te ontwikkelen en mijn eigen ideeën werkelijkheid te laten worden. Kennis en ervaring doe je ook op door het zelf te doen. Je groeit en leert meer als je af en toe onderuit gaat.

Wat is kenmerkend voor jouw signatuur?

Het verrassingselement. De afgelopen jaren heb ik aan veel verschillende projecten gewerkt, maar een onverwacht element komt in elk ontwerp terug. Bijvoorbeeld een kast die verandert van kleur, afhankelijk van je positie ten opzichte van de kast. Of mijn werk Foamed. Het materiaal van de kast ziet er op het eerste oog heel anders uit dan het in werkelijkheid is. Het lijkt te beschikken over een strakke, harde huid, terwijl het materiaal eigenlijk heel zacht is. Op die manier wil ik dat mensen zich verwonderen over iets wat ze nog niet kennen.

Om dit verrassingselement te creëren maak ik vaak gebruik van techniek, natuurkundige effecten, beweging en materiaal. Sowieso stuurt het materiaal me in mijn ontwerpkeuzes. Ik laat me er graag door leiden. Zo experimenteer ik met diverse materialen, werk ik graag met mijn handen en maak ik vrijwel geen gebruik van digitale 3D-programma’s. Waar bij het ontwerpen op een computer het einddoel vaak al vast staat, is het onmogelijk om met materiaalexperimenten en handgemaakte modellen van tevoren te bepalen wat het moet worden. Het ontwerp ontstaat echt tijdens het proces. Als een soort beeldhouwer ben ik volop de effecten van materialen aan het testen en maak ik allerlei vormstudies.



Met welke materialen werk je het liefst en waarom?

Plaatmaterialen zijn favoriet, omdat je begint met denken vanuit het platte vlak en niet direct 3D tekent. Door gebruik te maken van slimme verbindingen kun je toch gemakkelijk een ruimtelijke vorm creëren. Ook ben ik de laatste tijd veel aan het lassen. Tijdens het ontwerpproces vind ik het fijn om intuïtief te kunnen werken. Blijkt een staalprofiel toch niet op een gewenste plek te zitten, dan slijp ik het los en zet ik het ergens ander weer vast.

Ook materialen die ik zelf nog niet kan bewerken, vormen een mooi startpunt voor een verrassend ontwerpproces. Iets wat je zelf niet kunt, vormt voor mij geen beperking. Het triggert me juist om de mogelijkheden te ontdekken. Om uit te zoeken hoe iets werkt, ga ik natuurlijk zelf aan de slag, maar laat ik me ook adviseren door experts. Die samenwerkingen met de producent zijn heel interessant.

Wat is het laatste project waar je aan gewerkt hebt? Vertel hier eens iets over.

Dat is een knijpbare kast genaamd Foamed. Overal om je heen staan ze, bordjes met “niet aanraken a.u.b.”. Terwijl aanraken juist een van de meest essentiële behoeften is om onze zintuigen te prikkelen. Foamed is hier een reactie op, omdat de kast een zachte huid heeft nodigt hij uit tot aanraken en knijpen. Het materiaalgebruik roept allerlei vragen op. Zo ziet de kast er heel zwaar uit terwijl hij voor een groot deel uit schuim is gemaakt, een materiaal dat nauwelijks iets weegt. Het lijkt me heel tof om dit concept door te voeren in een compleet interieur. Van een winkel bijvoorbeeld. Een winkel waarin alles zacht is, zelfs de toonbank.



Welke projecten geven je persoonlijk de meeste voldoening?

Projecten die ik grotendeels in mijn eigen werkplaats kan produceren. Een project waarbij je dus niet alles hoeft uit te besteden. Het liefst produceer ik op kleine schaal en blijf ik zolang mogelijk zelf de maker. Ik vind het jammer dat tegenwoordig alles massaal, efficiënt en goedkoop geproduceerd moet worden, want hierdoor gaat alles een beetje op elkaar lijken.

Aan welke criteria moet een goed ontwerp volgens jou voldoen?

De kunst van het weglaten. Een sterk product of ontwerp bestaat niet uit te veel elementen, materialen of details. Dus vooral geen multifunctioneel design, waarbij dingen gecombineerd worden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Zoals een krukje dat transformeert in een waterkoker wanneer je het omdraait, om maar even te overdrijven.

Voor mij hoeven objecten niet per se een functie te hebben en hoeft het niet direct duidelijk te zijn wat het is. Liever laat ik nog wat aan de verbeelding over.



Wat is je droomproject?

Momenteel richt ik me volledig op de Foamed serie. Met deze ontwerpen zou ik heel graag een totaalconcept creëren en de samenwerking aangaan met een restaurant of winkel bijvoorbeeld. Het liefst zou ik het hele interieur van een zaak onder handen nemen en mijn eigen visie hierop loslaten. Een interieur creëren waarin alle meubels zacht en knijpbaar zijn. Door ook de wensen van de klant en nieuw werk in een totaalontwerp mee te nemen, kan dit volgens mij heel gaaf worden.

Welke trends, nieuwe technieken of ontwikkelingen beïnvloeden je op dit moment?

Eerlijk gezegd volg ik trends, blogs en magazines niet bepaald op de voet. Misschien volg ik het zelfs te weinig. Wel blijf ik hierdoor heel erg bij mezelf. De ene keer sluit een ontwerp perfect aan bij wat er nu speelt, een andere keer minder. Daarentegen ben ik erg geïnspireerd geraakt door technologie en intelligente materialen. Van materialen die uit zichzelf bewegen tot aan zelfherstellende materialen. Super interessant om dit zelf in een project toe te passen!



Welke kant van design zou je nog willen ontdekken?

Technologie toevoegen aan design. Tegenwoordig is technologie iets wat met je meedenkt, zoals robots of algoritmes die alles al voor je invullen. Persoonlijk vind ik het interessanter wanneer technologie verwondert, zodat mensen juist aan het denken worden gezet en zelf dingen moeten oplossen.

Zo zag ik laatst een installatie waarbij lichten steeds opkomen en weer dimmen, geïmplementeerd om je te verbazen en verwonderen. Ik blijf mezelf graag uitdagen met dingen die ik nog niet ken. Om vervolgens de juiste kennis en mensen om me heen te verzamelen om nieuwe dingen te creëren.

Waar ligt je focus voor de toekomst?

Inmiddels is het twee jaar geleden dat ik ben afgestudeerd en wordt het tijd om de volgende stappen te zetten met mijn studio. Zo staan de uitbreiding van mijn werkplaats en studio op de planning. Ik wil de projecten die ik inmiddels heb gedaan verder uitwerken en zorgen dat er een herkenbaar beeld ontstaat bij het werk dat ik maak. Ook zou ik graag de samenwerking aangaan met grote bedrijven en merken, waarbij we onze kennis kunnen combineren.

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen
Weet je zeker dat je dit product uit de favorietenlijst wilt verwijderen?