Sluiten

Binnenkijken bij Zagenzagen.nl

Zagenzagen.nl gaat veel verder dan een online tool waarbij je binnen no-time op maat gezaagd en bewerkt materiaal in huis hebt. Naast snelheid en gemak biedt de webshop naar hartenlust advies op maat en een bezorgservice met een persoonlijke touch. We schoven aan bij oprichter Robin van der Werff om te horen hoe hij zijn meubelmakersachtergrond vertaalde naar een online zaagservice, waar zowel de kleinere meubelmaker als de handige doe-het-zelver gebruik van kan maken.



Om maar met de deur in huis te vallen, hoe is Zagenzagen.nl ontstaan?

Ik ben in 1997 afgestudeerd als ontwerper aan de Willem de Kooning Academie en direct begonnen als zelfstandig ontwerper en meubelmaker. De opdrachten varieerden toentertijd van winkelinterieurs tot theaterdecors. Ik werkte op dat moment met uiteenlopende materialen: van hout tot glas en alles daartussenin, gewoonweg omdat ik materialen leuk vind. In 2010 hoorde ik een verhaal van een tuinder die twee stukken land had. Op het ene stuk land had hij altijd zijn aardbeien staan en op het tweede stuk experimenteerde hij. De ene keer lukte dat en de andere keer niet, maar hij had altijd zijn aardbeienveldje waarop hij terug kon vallen. Dat als metafoor genomen, vroeg ik mezelf af: ‘Wat is dan mijn aardbeienveldje?’ Vervolgens ging ik in mijn toenmalige werkplaats in een oude melkfabriek rondkijken en viel mijn oog direct op mijn zaagtafel. Die zaagtafel plus mijn materiaalkennis en het feit dat collega-ontwerpers mij vaak vroegen of ik materiaal voor hen op maat wilde zagen, brachten mij op het idee om dit als dienst aan te bieden.

 

'Toen de website in 2010 live ging, kwamen er aanvragen vanuit heel Nederland. Ik verbaasde me erover dat een meubelmaker uit Deventer even heen en weer naar Dordrecht reed om gezaagde panelen op te halen.' - Robin van der Werff, oprichter Zagenzagen.nl

 

Sinds 2010 is Zagenzagen.nl een feit. Hoe heeft deze vraag uiteindelijk geleid tot een online zaagservice?

Ik begon op dat moment direct met het bouwen van een website. Toen de website in 2010 live ging, kwamen er aanvragen vanuit heel Nederland. Ik verbaasde me erover dat een meubelmaker uit Deventer even heen en weer naar Dordrecht reed om gezaagde panelen op te halen. Daaruit bleek dat het tot dan toe niet werd aangeboden, of althans niet in deze vorm. Ik had op dat moment nog geen online calculatiesysteem, dus de ene keer kreeg ik een tekening die ik zelf mocht ontcijferen en de andere keer een complete zaaglijst. In 2017 heb ik de handen ineengeslagen met softwareontwikkelaar Mark Smits. Hij heeft mij geholpen om het platform technisch te ontwikkelen. Sindsdien kun je bij ons een plaat bestellen in een materiaal naar keuze, afmetingen en bewerkingen voeg je toe aan je bestelling en vervolgens zagen wij op maat wat jij precies hebt bedacht. En dat alles binnen een aantal muisklikken.

 


Welke mogelijkheden biedt jullie onlinezaagservice en voor welke doelgroep?

Wij werken samen met verschillende middelgrote interieurbouwers en verwerkers die beschikken over een veelzijdig machinepark. Zo kan de kleinere meubelmaker via onze website een beroep doen op machines die zij zelf niet voorhanden hebben. Door een deel van hun productie uit handen te geven, kunnen ze sneller en efficiënter werken waardoor ze meer projecten kunnen draaien. En dat niet alleen, ze kunnen ook voor materialen kiezen die voorheen hun tools te boven gingen. Hierdoor zijn er ook geen grote investeringen nodig in dure machines of in het onderhoud daarvan. We koppelen vraag aan aanbod met ons platform.

 

Welke bewerkingen bieden jullie aan?

Wat we nu online aanbieden is meubelkwaliteit plaatmateriaal, zagen en aan aantal randafwerkingen. Bij die randafwerkingen moet je denken aan ‘ik heb een stuk MDF en ik wil de zijdes afgerond hebben’. Dus dat de randen afgerond worden, zodat ze wat vriendelijker worden. Wat je ook kan doen is een gefineerde plaat voorzien van een fineerband of een gelamineerde plaat voorzien van een ABS-band. Dat kan je nu allemaal bij ons in de online tool aangeven. Op dit moment werken we hard aan een nieuwe versie van de online tool waarin je ook freesbewerkingen kan toevoegen aan je order. Hierbij moet je denken aan rijboringen, scharniergaten en verbindingen.

 


Wat gebeurt er op het moment dat er een bestelling binnenkomt? Welke stappen doorlopen jullie totdat het materiaal bij de klant in huis is?

Nog voordat er een bestelling binnenkomt, krijgen wij vaak de vraag ‘welk materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken?’ Aan de ene kant bouw je een systeem dat totaal geautomatiseerd is, aan de andere kant zijn we een heel persoonlijk en toegankelijk bedrijf met een telefoonnummer dat je gewoon kan bellen en dan krijg je iemand aan de lijn met verstand van zaken.

Op het moment dat er een bestelling binnenkomt zonder dat we contact hebben gehad, kijken we de order goed na op fouten en zoeken we, indien nodig, alsnog contact. We spreken altijd iemand! Vervolgens zetten wij een bestelling op onze website door naar een interieurbouwer om de bestelling computergestuurd te produceren. Aangezien we een online bedrijf zijn en met externe verwerkers werken voor de productie, hechten we ook veel waarde aan het controle- en aflevermoment. Hoe meer bewerkingen er aan een plaat zitten, hoe kostbaarder het wordt. Dat moet echt heelhuids, op tijd en netjes bij de klant komen. Dat is de voornaamste reden om het transport zelf te doen, plus dat we het heel belangrijk vinden dat het ook echt uit onze naam komt, met een vrolijk gezicht erbij.



 

Naast op maat gezaagde en bewerkte platen, bieden jullie ook maatwerk fronten voor IKEA keukens en meubels aan. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Dat idee is ontstaan omdat ik gewoon veel die vraag heb gehad: ‘ik wil mijn IKEA-keuken een update geven, kan jij nieuwe fronten maken? Ja natuurlijk kunnen wij dat! Omdat dit altijd standaardmaten zijn en we de vraag zo vaak kregen, bieden we dit inmiddels ook als klant-en-klaar product aan op onze website. Wanneer de frontjes worden bezorgd hoef je alleen nog maar de schroevendraaier te pakken en het aan je kastje te schroeven: voilà nieuw aanzicht!

 

Wat voor bijzondere bestellingen heb je voorbij zien komen sinds het online gaan van ZagenZagen.nl?

We hebben een klant waar we heel leuk en nauw mee samenwerken, Studio Met Met uit Arnhem. In opdracht van Museum Arnhem geven zij verschillende exposities vorm. Zo maakten wij in samenwerking met een interieurbouwer verschillende interieuronderdelen voor exposities in De Kerk, een tijdelijke presentatieruimte van Museum Arnhem. Dat is heel leuk! Maar denk ook aan meubels voor kinderdagverblijven, tafelbladen voor restaurants, ombouw voor radiatoren en zelfs zitplankjes voor rollators. Het is iedere dag weer een verrassing wat er op ons bord komt.

Wat ik ook leuk vind om te zien, is dat ons netwerk inmiddels bestaat uit een vaste club meubelmakers die met regelmaat een bestelling bij ons plaatst. Ze laten via ons het zaag-, frees en afkantwerk doen, zodat zij zich kunnen focussen op het ontwerp en de installatie bij hun klant. Wat ik vooral bijzonder vind, zijn de foto’s die ze dan sturen. De trots straalt ervan af.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen