Binnenkijken bij Interieurmakers Rotterdam

Henk Gravendeel is opgeleid tot arts. Zijn compagnon Thomas van den Boogert is voormalig chef-kok. Henk en Thomas vonden elkaar in de werkplaats achter de zaagmachine. Met dezelfde toewijding als het verzorgen van mensen en het perfectioneren van gerechten, leggen de mannen achter Interieurmakers Rotterdam zich nu toe op het vervaardigen van meubels en interieurs. Metershoge boekenkasten, complexe restaurantinterieurs, eindeloze leestafels: you name it! De meest spectaculaire ontwerpen worden werkelijkheid in hun handen.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe is Interieurmakers Rotterdam ontstaan?

20 jaar geleden hadden we beiden ons eigen bedrijf, maar werkten we vanuit dezelfde werkplaats in Las Palmas. Dat is de loods waar nu het fotomuseum gevestigd is. Wanneer een van ons druk was, schoot personeel van de ander te hulp. Ook qua materiaal en machines leenden we alles van elkaar. Zelfs grote investeringen in een heftruck deden we gezamenlijk. Met als gevolg dat de boekhouder er aan het einde van het jaar helemaal gestoord van werd. Er klopte niks meer. Al snel werkten we samen aan grote projecten. Een van ons haalde een opdracht binnen, voerde de regie en onderhield het contact. Achter de schermen bundelden we onze krachten. 15 jaar lang hebben we op die manier samengewerkt. Totdat we ons beseften dat het beter was om alles samen te voegen. In 2017 ontstond Interieurmakers Rotterdam.


Op welke bijzondere locatie bevinden we ons nu?

Onze werkplaats is gevestigd in de voormalige Dokloodsen op de RDM-werf
in Rotterdam Heijplaat. Een waanzinnig leuke plek waar allerlei startups, het Innovation Dock en het Albeda College te vinden zijn. Het havenbedrijf dat dit gebied beheert, wil hier een innovatief centrum voor de Rotterdamse maakindustrie creëren.






Waar kunnen we jullie werk aan herkennen?

Een signatuur zit hem vaak in het ontwerp. Als maker is vooral onze werkwijze kenmerkend. Onze technische expertise en materiaalkennis laten we graag los op het oorspronkelijke ontwerp. We denken mee met de architect en gebruiker om ontwerpen maakbaar te maken. We zijn eigenwijs, maar zeggen vrijwel nooit dat iets niet kan. Als we onze tanden erin zetten, is er altijd wel een oplossing te vinden.


Met welke materialen werken jullie het liefst en waarom?

In veel van onze projecten komt fineer terug. Voor de constructie werken we graag met multiplex of betonplex. Het klassieke MDF of spaanplaat gebruiken we steeds minder. Dat kan technische redenen hebben, maar ook de milieuimpact weegt mee. Als de ontwikkelingen doorzetten staan we zeker open voor meer milieuvriendelijke materialen zoals grasplaten.






Aan welke criteria moet een goed ontwerp volgens jullie voldoen?

Er moet een goed concept achter zitten. Alleen maar mooie plaatjes maken vinden we niet zo interessant. We werken voornamelijk voor het bedrijfsleven en juist daar is het belangrijk dat een interieur een verhaal vertelt. Ook de functionaliteit is belangrijk. De interieurelementen zijn voor een bedrijf tenslotte meestal een productiemiddel. Maar als we het hebben over esthetiek, gaat onze voorkeur uit naar eenvoudige ontwerpen. Ook het bewust omgaan met materiaalgebruik kan een ontwerp in onze ogen versterken. Bijvoorbeeld in de zin van minimaal materiaalverlies. Stel dat een kast 70 cm diep is en je wil daarvoor een plaat van 1.20 cm gebruiken, dan gooi je heel veel materiaal weg. Daar heb ik moeite mee. In zulke gevallen dragen we altijd een alternatief aan.


Welke technische uitdaging dreef jullie tot het uiterste en hoe hebben jullie dit opgelost?

De 9 meter hoge en 5 meter brede boekenkast die we maakten voor de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Je kunt natuurlijk heel veel kastblokken maken en die allemaal tegen elkaar aan zetten, maar de architect wilde een enkelwandige kast. Aan ons de taak om te bedenken hoe je een kast maakt die optisch doorloopt. En die constructief klopt en veilig is. Uiteindelijk hebben we kastelementen ontwikkeld die door middel van het onzichtbare, magnetische Invis systeem te koppelen zijn. Alles is tot op detail uitgedacht. Op de werktekening weet je niet wat je ziet, het zijn echt alleen maar specials! Voor de bouw van de definitieve kast brachten we blok voor blok omhoog met een hoogwerker.






Op welk project zijn jullie het meest trots?

Wederom de Erasmus Universiteit. We zijn niet zo gauw trots, maar daar zijn we toch wel een beetje trots op. Dat heeft vooral te maken met de goede architectuur en het proces dat heel vloeiend is verlopen. De manier waarop we deze opdracht hebben gekregen is trouwens een grappig verhaal. Een voormalige buurman op het RDM-terrein
had een timmerbedrijf. Een vriend van hem klopte eens bij ons aan met de vraag of hij hier iets kon zagen. Hij vond dat er een leuke sfeer hing bij ons. Blijkbaar kende hij de architect die werkte aan de transformatie van de Erasmus Universiteit en heeft hij Interieurmakers Rotterdam aangeraden. Op een blauwe maandag kwam het ontwerpteam hier gewoon binnenvallen.

Samen met een paar andere bedrijven mochten we ons inschrijven voor de klus. Die opdracht groeide uit tot een van onze grootste projecten qua duur en omvang. In eerste instantie ging het om de realisatie van ruim 100 boekenkasten. En er kwamen steeds meer interieurelementen bij. Het pronkstuk is de 30 meter lange bibliotheektafel. Daarvoor hebben we een eikenhouten frame gemaakt en dat vervolgens ingevuld met beplating en eiken vloerdeeltjes. Een specialistisch schuurbedrijf heeft de tafels geschuurd en vervolgens zijn de tafels afgelakt door een schildersbedrijf. Toen die enorme tafel eenmaal stond kwam de architect binnen en zei; de tafel moet toch nog een halve meter naar links. Met 30 gemobiliseerde studenten hebben we de tafel toen juist gepositioneerd.

Een ander bijzonder aspect in dit project is het hergebruik van materialen. Zo fungeren 400 oude deuren nu als bureautafel en zie je het hardsteen van de vensterbanken terug als tegels in de toiletten. Het kozijnhout is verzaagd tot planken, waarvan tafelbladen en stoelframes zijn gemaakt. Voor de zitting van de stoelen zijn oude collegebanken
hergebruikt. Zelfs alle krabbels die ooit door studenten op de collegebanken geschreven zijn, vind je terug op de bibliotheekstoelen van nu.


Hoe weten jullie zulke grote projecten te realiseren met een compact team?

Door slim te organiseren en werk als het plakken van platen uit te besteden. We werken samen met een vaste club freelancers die bijna altijd beschikbaar is. Zo kunnen we snel opschalen qua personeel en zelf een compact bedrijf blijven. Momenteel werken we hier met 4 mensen, maar het is wel de bedoeling dat nummer 5 binnenkort aanschuift.

Henk steekt de meeste uren in de werkvoorbereiding en het maakbaar maken van projecten. Edo is een ontzettend goede tekenaar. Je kunt hem de meest ingewikkelde klus geven, dan zie je hem een week niet en is het werk opeens gedaan. Detlef is uitvoerend op zijn best. Je maakt hem gelukkig met een pak hout, een zaaglijst en CNC-programma’s die hij daarop kan loslaten. Ik, Thomas, zorg ervoor dat iedereen zoveel mogelijk zijn eigen ding kan doen, maar ik denk en bouw ook mee. Ik beweeg me dus tussen die verschillende lagen en daar komt veel planning en organisatie bij kijken.




Aan welke projecten werken jullie momenteel?

Een project betreft de volledige inrichting voor een partij in de Fenix loodsen in Rotterdam. Daarbij hebben we zelf de regie over het project en onderhouden we het contact met de aannemer en de elektricien. Op technisch vlak zitten er een paar interessante dingen in dit
project. Bijvoorbeeld een lange notenhouten kastenwand met een paneel dat je kunt uitklappen tot tafel. De tafel heeft geen poten, je klapt het zo in en uit. Waar laat je dan het kantelmechanisme? Daar moeten wij een antwoord op vinden.

Een ander recent project is Gusto, een Italiaans restaurant in Rotterdam. Gusto is ooit begonnen in één pand. Daarna is het buurpand erbij betrokken. Die twee panden zijn erg verschillend, ook qua niveau. Door meer eenheid te creëren in het nieuwe interieur en het  materiaalgebruik wordt Gusto nu echt één zaak. Er komt een compleet nieuwe horecakeuken in. Daar zijn we zelf niet verantwoordelijk voor, maar wel voor de drie bars die erin komen. Een daarvan is een koffiebar met ingebouwd cocktailstation en een ijsvitrine. Ook komt er een pizzabar met pizzaoven, dit wordt dus echt een bar om aan te eten. En de derde is een Panini Bar voor broodjes en hapjes. De realisatie vergt veel voorbereiding. Het aantal details is enorm en veel apparaten hebben geen standaard maten. In drie weken tijd moet het hele interieur er ingezet worden. Wij hebben het geluk dat we het grootste gedeelte hier in de werkplaats kunnen voorbereiden.


Wat is jullie droomproject?

Dat was een mooie Oxford bibliotheekinrichting met wenteltrap. Die droom is vervuld met ons werk voor de Erasmus Universiteit. Bij een droomproject vinden we de voorwaarden nog belangrijker dan het soort project. Het mag wel excentriek zijn. Ook zou ik het liefst alleen maar materialen gebruiken die verantwoord zijn. Daar zou ik me heel goed bij voelen. Hetzelfde geldt voor verantwoorde bedrijfsvoering. Als ik dan toch even mag dromen, rijden we straks in elektrische bedrijfsbussen en ligt het dak vol met zonnepanelen.



Dit was een item uit het Baars & Bloemhoff Magazine

Het bovenstaande item is onderdeel van het nieuwe Baars & Bloemhoff Magazine 'Below the Surface'. Deze bestaat uit interessante interviews met makers, ontwerpers en natuurlijk de nodige materiaal informatie en inspiratie.

Wil jij dit magazine ontvangen? Vraag hem dan kosteloos aan via de onderstaande button!
Ik ontvang graag het magazine!
Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen