Sluiten

Creative Heroes Awards 2019 uitgereikt aan 6 game changers

Door materiaaladviseur Elwin Jonkers // Fotografie: Hanne Hansen

Party chic is een dresscode die ruimte laat in creativiteit, zoals ook de avond zijn invulling vond met een diversiteit in gastvrouwen en heren, genodigden en uiteindelijke winnaars. Onze nieuwste materiaaladviseur, Elwin Jonkers, doet verslag van de Creative Heroes Awards 2019 die op donderdag 27 juni zijn uitgereikt in een uitverkocht Undercurrent in Amsterdam.



Een award show die in het teken staat van het hebben van maatschappelijke impact op verschillende niveaus: 1:1 tot en met 1:1.000.000. De zes verschillende niveaus staan voor persoonlijke schaal, kleine sociale schaal, grote sociale schaal, stedelijke schaal, landelijke schaal en wereldschaal.  Er waren meerdere uitverkorenen per schaal, maar hoe kies je dan de “beste”? Dat is bijna onmogelijk, omdat elk initiatief natuurlijk al impact heeft in zijn of haar werkveld of expertise. Hoe mooi is het dan ook dat elke Creative Hero extra belicht wordt op dit event. Initiatiefnemers Guus Maarschalkerweerd en Jeroen van Oostveen brengen samen met partners en sponsoren ABN Amro, Kvadrat, Gispen, Interface, Brothers and Sons, Satelliet en Baars & Bloemhoff een geweldig creatief netwerk van influencials bij elkaar. Juist dit netwerk geeft ruimte aan helden die een idee tot uitvoering brengen, omdat ze geloven in het positieve effect op hun medemens, de maatschappij en het milieu. In welke laag van de bevolking of welk werelddeel dan ook.





Van het uitbreiden van dorpen in Afrika met eigen middelen en Nederlandse organisatie skills, volledige zelf functionerende zonneauto’s, het hergebruiken van life-vests van vluchtelingen tot aan duurzaam gewonnen bloemenparfum, een baanbrekende techniek tot communiceren met “locked-in” patiënten, een circulaire designbenadering van restafval en oplossing voor het plastic afvaloverschot. Wat bijzonder dat wij in Nederland zoveel kennis en kunde genereren, dat benutten, op de markt brengen en een podium geven.
 

DE WINNAARS




1:1 AWARD // IMPACT OP PERSOONLIJKE SCHAAL

Onze collega Judith Montens mocht namens Baars & Bloemhoff als sponsor de Creative Heroes Award uitreiken in de categorie 1:1. Genomineerd waren Marina Toeters, Anne Ligtenberg, Ronald Carpentier en Rombout Frieling. Maar er kan er maar één de winnaar zijn, en dat was Ronald Carpentier. “Een bijzonder project. Met MindAffect kunnen mensen die als gevolg van een beroerte of ALS geen behoeften of emoties kunnen tonen, toch met de buitenwereld communiceren “, luidde het lovende commentaar van de zeventienkoppige vakjury, onder leiding van Qindle-oprichter Taco Schmidt.



1:100 AWARD // IMPACT OP KLEINE SOCIALE SCHAAL

Pim van Baarsen en Luc van Hoeckelwerden tot Creative Hero uitgeroepen in de categorie 1:100. Dankzij hun project Super Local maken ze het voor landen met een niet-ontwikkelde economie mogelijk om eenvoudig hun eigen producten te fabriceren. Met eenvoudig te fabriceren ontwerpen voor diverse toepassingen stimuleren ze de lokale economie.



1:10.000 AWARD // IMPACT OP GROTE SOCIALE SCHAAL

In de categorie 1:10.000 kreeg Shahar Livne een Creative Hero Award uitgereikt. Door plastic niet als afval te zien, maar het als grondstof te vermengen met natuurlijke producten, biedt ze de planeet een oplossing voor het afvaloverschot.



1:100.000 AWARD // IMPACT OP STEDELIJKE SCHAAL

Simone Post kreeg een Award in de categorie 1:100.000 voor haar designbenadering van restafval. Ze combineert traditioneel handwerk met een circulaire manier van denken en helpt zo grote bedrijven anders te kijken en op een betere manier om te gaan met restafval.



1:1.000.000 AWARD // IMPACT OP LANDELIJKE SCHAAL

Met haar project Farm Flower Fragrances wist kunstenaar Claudy Jongstra een Creative Heroes Award in de categorie 1:1.000.000 binnen te halen. Dit volledig organisch en duurzaam geproduceerd parfum geeft een enorme impuls aan de biodiversiteit. Boeren worden gestimuleerd om verschillende gewassen te kweken, waardoor het ecologisch evenwicht wordt hersteld en kleurrijke velden met bloemen, bijen en vlinders terugkeren.



1.000.000.000 AWARD // IMPACT OP WERELDSCHAAL

In de categorie 1:1.000.000.000 tenslotte werd Lex Hoefsloot onderscheiden met een Creative Heroes Award. En dat niet alleen, door het publiek werd hij ook uitgeroepen tot ‘Super Hero’, en ging hij dus ook met de publieksprijs naar huis. Met zijn team vanLightyear Oneis hij er in geslaagd om de eerste Solar Familycar te ontwerpen, waarvan het prototype op de dag van de uitreiking werd gelanceerd. De Lightyear One heeft de potentie om de CO2-emissie terug te dringen, kan veel zon omzetten in kilometers en is het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend.

Alle winnaars, van harte gefeliciteerd met deze prachtige titel!





Het maakt me trots dat wij als Baars & Bloemhoff dit mochten hosten voor onze architectenvrienden van Puurflow, DOEN, Urban Echoes, Jade, Rian Knop, Heyligers, Muller van Tol, OTH, Concrete, Akka en Space Encouters. En dat we ook hen die inkijk mochten geven in deze vaak onbaatzuchtige manier van hulp aan je medemens, natuur en het behoud van Creatieve Heroes.

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen