'Transitions II' expo enthousiast ontvangen tijdens Dutch Design Week 2016

SABINE MARCELIS – FILTER, LIGHT UP EVERYTHING

FILTER bestaat uit een serie lampen waarbij gespeeld wordt met de filtering van licht. ‘Tijdens mijn bezoek aan de materialenbibliotheek van Baars & Bloemhoff werd ik al snel getriggerd om met hun solid surface materiaal HI-MACS aan de slag te gaan. Deze collectie van acryl-steen bestaat uit een enorme diversiteit aan decors die variëren in dichtheid, compositie en gelaagdheid. In mijn werk experimenteer ik vaak met de manipulatie van een lichtbron en dit centrale thema heb ik voor FILTER doorgezet. Ik ben begonnen met het spelen met het materiaal, het variëren in dikte en textuur bijvoorbeeld, en ben het toen gaan uitlichten. Hiervoor heb ik HI-MACS gecombineerd met gegoten hars in diverse kleuren. Patronen en kleuren in de kern van het materiaal die verborgen blijven wanneer de lichtbron uitgeschakeld is komen bij FILTER tot leven en letterlijk aan het licht wanneer het aangaat.’





Studio Sabine Marcelis werkt met een sterke focus op materiaal in de gebieden van productontwerp, installaties en ruimte-ontwerp. Haar duidelijke esthetische visie wordt gewaardeerd in de collaboraties die ze heeft met specialisten uit de industrie. Sinds het oprichten van haar studio is werk van Marcelis tentoongesteld bij Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam and Musée des Arts décoratifs, Parijs. Ze werkt met Victor Hunt Design-Art Dealer (BE), Etage Projects (DK), Side Gallery (SP) and Gallery Bensimon (FR).

www.sabinemarcelis.com

Gekozen Baars & Bloemhoff materiaal:

HI-MACS is een materiaal dat uit 75% natuurlijk mineraal en zuiver acryl wordt samengesteld. HI-MACS is thermisch vervormbaar en naadloos te verlijmen, hierdoor zijn prachtige driedimensionale en organische vormen mogelijk. Bepaalde kleuren en plaatdiktes van HI-MACS vertonen in combinatie met licht een bijzondere doorschijnendheid. Onder invloed van de structuren en patronen die in het materiaal zijn ingebed, wordt de translucentie nog versterkt.

DAVID DERKSEN GRID – THE NATURE WITHIN

Voor David Derksen is ontwerpen als het ware het spelen met de krachten der natuur. De eigenschappen van materialen en de achterliggende natuurkundige principes zijn een belangrijke inspiratiebron voor de Rotterdamse ontwerper. Voor Transitions II ontwierp hij een set van vier space dividers gemaakt van houtfineer uit de Shinnoki collectie van Baars & Bloemhoff.

‘Meestal wordt het fineer ergens opgeplakt om een oppervlak eruit te laten zien als massief hout. Ik heb echter het fineer als op zichzelf staand materiaal gebruikt. Ik heb de eigenschappen van het materiaal benut, het is lichtgewicht en kan goed op trek belast worden maar niet op druk. Dit heeft als gevolg dat je er heel goed hangende structuren mee kan maken.’ Door elementen toe te voegen aan de hangende hout structuren zoals LED lampen en akoestisch schuim, krijgen de space dividers verschillende functies in de ruimte.





David Derksen studeerde in 2009 af aan de Design Academy Eindhoven en heeft in 2011 zijn MSc Industrial Design behaald aan de TU Delft. Na zijn afstuderen is hij zijn eigen studio gestart in Rotterdam onder de naam David Derksen Design. Inmiddels werkt hij voor merken, galeries en instanties waaronder New Works, Arco, Vij5, Transnatural, Gelderland, VIVID, Prins Bernhard Cultuurfonds.

www.davidderksen.nl

Gekozen Baars & Bloemhoff materiaal:

David werkte voor ‘GRID’ met lariks fineer uit de Shinnoki collectie. Door met een minimale dikte te werken, wordt er op een duurzame en verantwoorde manier met deze grondstof omgegaan, zonder de prachtige esthetiek van het hout te verliezen. De Shinnoki collectie staat garant voor een uniforme kwaliteit doordat het fineer ‘mixmatch’ gevoegd is. De collectie biedt een uitgebreide keuze aan kleuren, stijlen, (lak)afwerkingen en houtsoorten, met alleen al voor bijvoorbeeld eiken 8 verschillende varianten.

RENS – BLACK  SUBTIELE KLEURNUANCES IN ZWART

Studio rENs kent een grote fascinatie voor materiaal, vorm en kleur en hoe deze drie gegevens op elkaar inspelen tijdens een ontwerpproces. Voor Transitions II zijn designers Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren aan de slag gegaan met de kleur zwart. BLACK is vormgegeven als een grote modulaire blokkendoos waarin de kleur zwart centraal staat. De uiteindelijke objecten zijn willekeurig met elkaar te combineren zodat er beweging mogelijk is tussen materiaal en vorm.

‘BLACK bleek een aangename verrassing. We hebben een voorselectie gemaakt uit het enorme aanbod van zwarte materialen in het assortiment van Baars & Bloemhoff en merkten dat de nuances in zwart en de bijbehorende oppervlakte structuren een heel subtiel maar prachtig contrast opleveren die je de kleur en het materiaal opnieuw doen beleven.’



Studio rENs ontwerpt op basis van onderzoek. Vanuit Eindhoven initieert de studio projecten waarin kleur vaak een centrale rol speelt. Kan porselein zichzelf kleuren? Is iemands levensloop te vertalen naar een wandkleed? Studio rENs werkte samen met Cor Unum, Desso, Canon, en het TextielMuseum.

www.madebyrens.nl

Gekozen Baars & Bloemhoff materialen:

Voor ‘Transitions II’ startte rENs met een onderzoek naar alle zwarte materialen uit het assortiment van Baars & Bloemhoff. Het enorme aanbod aan verschillende materialen, merken en structuren werd uiteindelijk teruggebracht naar één unieke keuze per object. rENS koos voor de volgende zwarte Baars & Bloemhoff producten; Abet Polaris, SIBU, Duropal Illusion en Top Velvet, HI-MACS en Innovus Color MDF.

DAPHNA LAURENS EVERYTHING BUT THE DESKTOP! – ON TOP, ABOVE & BESIDE

On top organisers, above a lamp and next to the desktop a lazy chair. Dat zijn de producten die het duo Daphna Laurens ontwierp voor Transitions II. De twee designers gingen voor Everything But the Desktop! op zoek naar de uiterste grenzen van vormbaarheid. De wens om het materiaal oneigenlijk te gebruiken bracht hen ertoe twee lagen Forbo Desktop te verlijmen waardoor er een tweekleurig en daarmee dubbelzijdig buigzaam materiaal ontstaat. De naam van het materiaal (Forbo Desktop) werd vervolgens leidend bij het bedenken van de objecten die uiteindelijk vorm krijgen als organisers, een lamp en een luie werkstoel daarmee inzicht gevend in en spelend met de verschillende eigenschappen (kleur, textuur, vormbaarheid) van het materiaal. ‘Desktop, furniture linoleum, van producent Forbo was voor ons een ‘logische’ keuze. De fijne textuur, het mooie matte uiterlijk maar bovenal de hoge mate van flexibiliteit van het materiaal heeft ons ertoe verleid het te gebruiken voor ons Transitions II project.’





Daphna Laurens is de eenwording tussen Daphna Isaacs Burggraaf (1982) en Laurens Manders (1984). Ze zijn beide afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven in 2006 en 2008, en werken sindsdien als ontwerpstudio aan een breed scala van ontwerpen, variërend van unieke objecten tot zorgvuldig vormgegeven interieurproducten.

www.daphnalaurens.nl

Gekozen Baars & Bloemhoff materiaal:

Forbo ‘s Furniture Linoleum, Desktop, is een natuurlijk afwerkingsmateriaal dat de finishing touch is voor alle high-end 3D-meubelontwerpen zoals bureaus, stoelen, krukken, kasten, deuren en displays. Het materiaal is flexibel en kan worden toegepast op allerlei constructies. Furniture Linoleum staat bekend om haar elegantie en duurzaamheid en straalt kwaliteit en finesse uit.

PAUL HEIJNEN UNITY GLOBE LIGHT –  INFINITELY MODULAR

Paul Heijnen’s Unity Globe Light is een lamp die bestaat uit 1080 identieke modulaire units. De unit vormt een modulair bouwelement dat op eindeloos veel manieren gekoppeld kan worden. Hiermee creëert hij voor Transitions II een versie met een structuur gebaseerd op de geometrie van een dodecaëder (een ruimtelijke figuur met 12 vijfhoekige vlakken).

‘Het materiaal van Baars & Bloemhoff waarvoor ik gekozen heb is Finsa Color MDF in een dikte van 3mm. Genest in een plaat MDF vallen de units zo in elkaar dat er na het laseren van de vorm vrijwel geen restafval overblijft. Aangezien de complexiteit van het ontwerp en de uren die het kost om de structuur handmatig in elkaar te zetten moet er een balans gezocht worden door de materiaalkosten zo efficiënt en laag mogelijk te houden om uiteindelijk tot een rendabel ontwerp te komen.’





Paul Heijnen is geboren te Heerlen in 1983 en groeide op, op een boerderij in zuid Limburg, waar hij op 7-jarige leeftijd zijn eerste tafel en stoel construeerde uit maisplanten. Na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven vestigde hij in 2010 zijn studio in Eindhoven en heeft sindsdien gewerkt aan een collectie van objecten die allemaal tot een grote familie behoren.

www.paulheijnen.com

Gekozen Baars & Bloemhoff materiaal:

De door en door kleur van Finsa MDF Color ontstaat tijdens het productieproces waarbij kleurstoffen door de vezels worden gemengd. Hierdoor is het materiaal tot in de kern gekleurd en ontstaat een bijzonder homogene structuur. Paul koos voor zijn ‘Unity Globe Light’ voor de zwarte variant in 3mm. Hieruit zijn vervolgens de 1080 gelijkvormige modules gelaserd.

KLAAS KUIKEN INSIDE-OUT

Klaas Kuiken heeft een kast en dressoir ontworpen waarbij hij de schoonheid van het materiaal verheft tot centraal thema. Voor Transitions II onthult hij de verborgen esthetische kwaliteiten van het materiaal Finsa Greenpanel. Het materiaal dat vaak anoniem wordt toegepast maar van binnen een zeer specifieke eigen schoonheid kent. Bij Inside-Out krijgt het een plek in de woonkamer, in een serie kasten en wandplakken.

‘Sommige materialen verwonderen pas als je ze doorzaagt, omkeert of opschuurt. Finsa Greenpanel is een materiaal dat letterlijk door midden moet om het karakter te ontdekken.’



Klaas Kuiken’s producten en ontwerpen komen voort uit een fascinatie voor het creatieve proces en de invloed ervan op het eindresultaat. Klaas is overduidelijk een designer maar wie hem bezig ziet tijdens zijn werk zou hem ook voor een meubelmaker of een uitvinder kunnen aanzien. Het tv programma How it’s made op the Discovery Channel is een van Klaas’ grootste bronnen van inspiratie.

www.klaaskuiken.nl

Gekozen Baars & Bloemhoff materiaal:

Klaas Kuiken werkte voor ‘Inside Out’ met Finsa Green Panel en de Finsa Gama Duo collectie. Green Panel ziet er in opengewerkte vorm overzichtelijk en simpel uit: twee platen van samengeperste MDF, met elkaar verbonden door een rasterpatroon van dunne tussenwandjes. Een constructie die slechts voor 20% uit vaste stoffen bestaat. De rest is lucht. Toch is het materiaal sterker dan je voor mogelijk houdt: een auto kan er probleemloos overheen rijden. Voor het binnenwerk werd gewerkt met de nieuwe Finsa Gama Duo collectie. Deze kleurrijke en hedendaagse decor collectie wordt standaard aangeboden met het FSC-certificaat en voldoet daarmee aan de huidige strenge milieueisen.

Finsa Greenpanel in zwart MDF is per direct nu ook per stuk leverbaar.

Sluit

Favorieten

Om gebruik te kunnen maken van het opslaan van favorieten dien je ingelogd te zijn.

Inloggen